W czwartek, 5 grudnia 2024, należąca do amerykańskiej korporacji RTX, spółka Pratt & Whitney Rzeszów podpisała z Wojskową Akademią Lotniczą z Dęblina (LAW) list intencyjny o długoterminowej współpracy szkoleniowej w zakresie silników turbowentylatorowych dwuprzepływowych F100-PW-229 i F135-PW-100, stanowiących napęd polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb i F-35A Husarz, produkcji Lockheed Martin.
Zdjęcia: Pratt & Whitney Rzeszów
Pratt & Whitney Rzeszów to wiodąca firma przemysłu lotniczego w Polsce. Swoją działalnością obejmujemy pełny cykl życia silników lotniczych od konstrukcji i rozwoju po produkcję oraz serwis. Nasza współpraca z Wojskową Akademią Lotniczą stwarza wyjątkowe warunki edukacyjne w kraju dla obecnych i przyszłych studentów tej uczelni. Wiedza o silnikach odrzutowych F100 oraz F135 pomoże kadetom lepiej zrozumieć specyfikę napędów myśliwców Polskich Sił Powietrznych oraz naszych partnerów w NATO – powiedział Piotr Owsicki, prezes i dyrektor generalny zakładów Pratt & Whitney w Rzeszowie (“Silniki F100 mają przed sobą dalsze 50 lat eksploatacji”).
Pratt & Whitney Rzeszów produkuje statyczne struktury silników F100 oraz krytyczne części wirujące wykorzystywane do produkcji zarówno nowych, jak i będących w eksploatacji silników F100. Zakład produkuje także komponenty do F135 – najbardziej zaawansowanego silnika myśliwskiego, który będzie także napędzał polskie samoloty F35A.
Absolwenci Lotniczej Akademii Wojskowej to przyszła kadra wojsk, która będzie odpowiedzialna za utrzymanie i rozwój potencjału Polskich Sił Powietrznych – powiedział gen. bryg. pil. dr inż. Krzysztof Cur, Rektor – Komendant Lotniczej Akademii Wojskowej. – Szkolenia prowadzone przez specjalistów z Pratt & Whitney Rzeszów, dadzą kadetom wiedzę z pierwszej ręki na temat silników eksploatowanych w kluczowych misjach dziś i w przyszłości.
1 sierpnia br. spółka Pratt & Whitney informowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła pierwszy z nowej partii silników F100-PW-229 dla polskich F-16C/D Jastrząb, w celu zwiększenia gotowości floty. Silniki w tej wersji są produkowane od 1989 z montażem końcowym w zakładach amerykańskiej spółki w Middletown w Connecticut.
Z kolei 13 listopada spółka z Rzeszowa podpisała list intencyjny z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2, wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), dotyczący zwiększenia zdolności w zakresie napraw i remontów (MRO) silników F100.
Jeśli Polska zdecyduje się pozyskać samoloty wielozadaniowe Boeing F-15EX Eagle II w celu zwiększenia swoich możliwości, to silnik F100 jest najlepszym możliwym wyborem. Doświadczenie w użytkowaniu silnika F100 przez Polskie Siły Powietrzne w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem Pratt & Whitney w zakresie prac remontowych i naprawczych tego modelu silnika sprawiają, że jest to najbardziej efektywne kosztowo i najmniej ryzykowne rozwiązanie, biorąc pod uwagę utrzymanie silnika F100 i maksymalną gotowość floty silników dla myśliwców F-15EX i F-16 (Boeing podpisał porozumienia z WAT i LAW ws. F-15EX, MSPO 2024: Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem ws. F-15EX).
Informacja prasowa