W piątek, 16 sierpnia 2024, czeska spółka AERO Vodochody AEROSPACE poinformowała, że dostarczyła 6 z 12 samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG, przeznaczonych dla pierwszego użytkownika eksportowego, czyli Wietnamu. Dowództwo wietnamskich ludowych wojsk lotniczych (Không quân Nhân dân Việt Nam) zakończyło odbiory nowego sprzętu wojskowego, czyli tzw. SAT (Site Acceptance Test).
Zdjęcia: AERO Vodochody AEROSPACE
Oznacza to, że samoloty zostały dostarczone do odbiorcy, a podczas transportu zostały całkowicie zdemontowane. Następnie na miejscu je ponownie zmontowane, sprawdzono wszystkie funkcjonalności, ponownie oblatane przez pilota fabrycznego na miejscu. Następnie samoloty przekazano pilotom wietnamskim, dzięki czemu ostatecznie potwierdzono wszystkie zgodności. Dostawy zrealizowano we współpracy z czeską spółką Omnipol.
Ostatni etap przekazania samolotu, tzw. SAT, odbywa się bezpośrednio u klienta i jest kierowany przez wspólny zespół około dziesięciu specjalistów z AERO i Omnipol – powiedział Viktor Sotona, dyrektor generalny i prezes zarządu spółki AERO Vodochody AEROSPACE, dodając: Jestem niezwykle szczęśliwy, że końcowy montaż i start sześciu L-39NG przebiegł znakomicie, a nasze samoloty mogą teraz w pełni służyć jako platforma szkoleniowa do szkolenia pilotów myśliwców, a jednocześnie jako platforma taktyczna spełniająca szeroki zakres misji wietnamskich sił powietrznych.
Dostawa kompletnych samolotów L-39NG do klienta składa się z kilku określonych faz i etapów. Po spełnieniu wszystkich określonych wymagań w ramach tzw. FAT (Factory Acceptance Test), czyli testu odbiorczego na poziomie fabrycznym w zakładzie AERO, samolot może zostać przetransportowany do miejsca przeznaczenia. Tam przeprowadzany jest tzw. SAT (Site Acceptance Test), czyli proces, podczas którego samolot jest testowany i odbierany w lokalizacji klienta. Celem testu SAT jest zapewnienie, że statek powietrzny jest prawidłowo zmontowany i skonfigurowany oraz jest gotowy do pracy.
Klient otrzymuje także odpowiedni zestaw szkoleń teoretycznych i praktycznych na gotowy samolot L-39NG, w skład którego wchodzi także system szkolenia symulacyjnego czy podręczniki dla pilotów i mechaników. Instrukcja obsługi samolotu L-39NG liczy dziesiątki tysięcy stron i służy technikom jako przewodnik po naprawach, zawierający informacje o potrzebnych narzędziach i sposobie ich użycia. Piloci mają do dyspozycji równie obszerny podręcznik, który szczegółowo opisuje procedury dotyczące różnych manewrów i sytuacji w locie.
W produkcję L-39NG zaangażowanych jest około 400 firm-dostawców, z czego około 65% pochodzi z Republiki Czeskiej. Montaż jednego L-39NG wymaga około 14 000 części, 17 500 nitów i 31 000 godzin pracy.
Przypomnijmy, że 15 lutego 2021 ministerstwo obrony Socjalistycznej Republiki Wietnamu zawarło umowę z Omnipol na dostawę 12 samolotów L-39NG, produkowane przez AERO Vodochody AEROSPACE. Dostawy dla ludowych wojsk lotniczych zaplanowano pierwotnie na lata 2023-2024. Prezentacja pierwszego wietnamskiego samolotu miała miejsce 7 sierpnia 2023, a jego oblot 13 października tego samego roku.
Nowe samoloty zastąpią w dostarczone na początku lat latach 1980. czechosłowackie samoloty szkolenia zaawansowanego Aero L-39C Albatros, użytkowane w liczbie około 25 egzemplarzy. Trafią do 910. Pułku Lotnictwa Szkolnego w Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w bazie lotniczej Dong Tac.
L-39NG dołączą do co najmniej 12 rosyjskich lekkich samolotów szkolno-bojowych Jak-130, zamówionych 28 stycznia 2020 za równowartość ponad 350 mln USD (1,29 mld zł). Pierwsze sześć trafiło do odbiorcy 13 listopada 2021 i zostały podporządkowane pod sformowany pięć lat temu 915. Pułk Lotnictwa Szkolnego.
Kolejnym etapem modernizacji lotnictwa szkolnego realizowanym przez władze w Hanoi jest 12 amerykańskich samolotów szkolnych Beechcraft T-6C Texan II o napędzie śmigłowym, zamówionych 9 grudnia 2021 z dostawami w latach 2024-2027. Zastąpią one, przynajmniej częściowo, 36 samolotów Jak-52.
Jak dotąd L-39NG zostały zamówione przez wojska lotnicze Senegalu (w liczbie 4 egzemplarzy), a także spółki Skytech (10 z opcją na 6 kolejnych), RSW Aviation (12 wraz z modernizacją 6 L-39 do standardu równoważnego L-39CW) i LOM Praha (4). Dodatkowo AERO zmodernizuje L-39 spółek Draken International i Breitling Jet Team do standardu L-39CW.
18 września 2020 zakończono certyfikację typu dla L-39NG, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria). Proces zrealizowano na dwóch prototypach o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, z których pierwszy oblatano 22 grudnia 2018.
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej jako F/A-259 Striker.
L-39NG wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie amerykańskiej spółki Genysys Aerosystems. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.