W piątek, 26 kwietnia 2024, w Paryżu, federalny minister obrony Niemiec Boris Pistorius i minister sił zbrojnych Francji Sébastien Lecornu podpisali protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w programie czołgu nowej generacji MGCS (Main Ground Combat System), ogłaszając szczegółowy podział prac przemysłowych, który osiągnięto 22 marca br. w Berlinie.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Niemiec
Zgodnie z komunikatem prasowym niemieckiego resortu obrony, dokument MoU otwiera drogę do negocjacji poszczególnych umów z podmiotami przemysłowymi na realizację ośmiu filarów, zgodnie z podziałem prac w programie MGCS. Tak jak informowano w ubiegłym miesiącu, francuskie i niemieckie spółki sektora obronnego są obciążone przemysłowo w równych częściach na każdym z filarów (50%-50%).
Minister Pistorius powiedział, że poszczególne umowy z podmiotami obronnymi powinny zostać opracowane do końca 2024, a ich zawarcie nastąpi w 2025. Do tego czasu zostaną przedłożone szczegółowe oferty przemysłowe.
Ponadto ma zostać utworzona spółka joint venture która zajmie się projektowaniem, w skład której wejdą spółki KNDS Deutschland, KNDS France, Rheinmetall Landsysteme i Thales SIX. Program MGCS ma objąć cztery zasadnicze elementy: platformę czołgową, platformę rakietową, platformę wsparcia bojowego (pojazdy załogowe i bezzałogowe) i system operacyjny (oparty na sztucznej inteligencji, ale z człowiekiem w pętli decyzyjnej).
Ich rozwój został podzielony na 8 filarów technologicznych:
- Filar 1 – platforma czołgowa z podwoziem i zautomatyzowaną nawigacją (Lider: Niemcy);
- Filar 2 – armata, wieża i amunicja (Lider: Niemcy i Francja). W pierwszym etapie na szczeblu krajowym mają zostać opracowane różne systemy armat, po czym jeden ma zostać wybrany po testach porównawczych (wiadomo, że zostaną zaoferowane 130-mm Rh-130/L52 od Rheinmetall Landystsme i 140-mm ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN) od KNDS France);
- Filar 3 – uzbrojenie dodatkowe, np. kierowane pociski przeciwpancerne, broń wysokoenergetyczna (laserowa) (Lider: Francja);
- Filar 4 – systemy łączności, dowodzenia i zarządzania polem walki jako cyfrowy układ nerwowy (Lider: Niemcy i Francja);
- Filar 5 – środowisko symulacyjne (Lider: Niemcy i Francja);
- Filar 6 – technologia czujników (Lider: Francja);
- Filar 7 – ochrona i obrona przed bezzałogowcami/amunicją krążącą (Lider: Niemcy);
- Filar 8 – wsparcie, logistyka i infrastruktura (Lider: Niemcy i Francja).
Ze strony niemieckiej przed podpisaniem poszczególnych umów komisja budżetowa Bundestagu (Haushaltsausschuss) musi zatwierdzić ich finansowanie.
W ubiegłym miesiącu informowano, że po stronie francuskiej programu dla krajowych rozwiązań i innowacji przemysłowych otrzyma kryptonim TITAN.
Docelowo, czołg nowej generacji wraz z platformami wsparcia zastąpią w niemieckich wojskach lądowych (Heer) rodzinę czołgów Leopard 2, a we francuskich wojskach lądowych (Armée de terre) – Leclerc XLR/rénové. Jednak niewykluczone, że międzyczasie wdrożone zostaną rozwiązania pośrednie: w Niemczech będą to na pewno czołgi Leopard 2A8, a we Franci trwa dyskusja o francusko-niemieckich EMBT (Euro Main Battle Tank). Zwłaszcza, że ramy czasowe wprowadzenia MGCS to 2040-2045.
Czujniki platform bojowych pozwolą na prowadzenie bezpośrednio rozpoznania przeciwnika na dystansie do 10 km oraz prowadzenia walki na dystansie do 8 km, a nowe systemy łączności pozwolą na komunikowanie się i wymianę danych z sojusznikami w czasie rzeczywistym. Przewiduje się zastosowanie aktywnego kamuflażu, ulepszonego ekranowania elektromagnetycznego, środków zaradczych i systemów neutralizacji zagrożeń. Platformy mają też szeroko współpracować z lotnictwem.
Udział w programie MBCS wyrażały w ubiegłym roku Włochy, jednak ich przemysł nie został uwzględniony w podziale prac. Być może Rzym dołączy do programu już na etapie zamówień gotowych platform.
W czasie spotkania w siedzibie Ministerstwa Sił Zbrojnych Francji, obie strony omówiły również program budowy samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS/SCAF/FSAC, którego liderem jest Francja (do programu przystąpiła również Hiszpania, a w 2025 ma dołączyć Belgia). Ich uzupełnieniem będą platformy bezzałogowe. Do zastąpienia w przyszłości są samoloty Eurofighter Typhoon i Dassault Rafale.
Na spotkaniu Pistorius i Lecornu rozmawiali także o wspólnym wsparciu dla Ukrainy, wszystkim we wzmocnienie ukraińskiej obrony powietrznej w ramach koalicji CapCo IAMD (Capability Coalition Integrated Air and Missile Defense). Urzędnicy dyskutowali także o współpracy z Polską w ramach reaktywowanego Trójkąta Weimarskiego oraz niemiecko-polskiej koalicji na rzecz zdolności opancerzonych dla Ukrainy (Polska i Niemcy aktywują koalicję zdolności opancerzonych dla Ukrainy).
https://twitter.com/BMVg_Bundeswehr/status/1783790410294342018
https://twitter.com/SebLecornu/status/1783915729022063007
https://twitter.com/SebLecornu/status/1783914388681806171
https://twitter.com/SebLecornu/status/1783809712711963127