We wtorek, 10 grudnia 2024, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o rozpoczęciu produkcji pierwszego z trzech samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye do marynarki wojennej Francji (Marine Nationale). Dostawy wszystkich samolotów zaplanowano za cztery lata.
W symbolicznej uroczystości rozpoczęcia montażu i w zakładzie produkcyjnym Northrop Grumman w St. Augustine na Florydzie wzięli udział przedstawiciele francuskiej marynarki wojennej, Northrop Grumman, dowództwa NAVAI (Naval Air Systems Command) i Navy International Programs Office.
Janice Zilch, wiceprezes działu Multi-Domain Command and Control w Northrop Grumman:
Nasza współpraca z Francją trwa już ponad 25 lat. Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć francuską marynarkę wojenną samolotem Hawkeye 2000 i nie możemy się doczekać, aby zapewnić skok generacyjny w dominacji decyzyjnej dzięki E-2D Advanced Hawkeye.
Lotnictwo (Aeronavale) marynarki wojennej Francji jest obecnie użytkownikiem trzech samolotów starszego typu, E-2C Hawkeye zgrupowanym w eskadrze Flottille 4F. Zwykle dwa z nich na stałe znajdują się na pokładzie atomowego lotniskowca FS Charles de Gaulle (R91). Eskadra została sformowana 2 lipca 2000 w bazie lotniczej Lann-Bihoue w pobliżu miejscowości Quéven, w departamencie Morbiha. Francja jest jedynym państwem poza USA, które używa Hawkeye z pokładu lotniskowca.
Trzeci z E-2C został zmodyfikowany w ramach programu NP2000 i otrzymał ośmiołopatowe śmigła. W kwietniu 2007 Francja otrzymała zgodę na zakup dodatkowego samolotu, ale umowa nie została dotąd zawarta. We wrześniu 2019 ówczesna minister sił zbrojnych Francji Florence Parly ogłosiła plan zakupu w 2020 trzech samolotów E-2D Advanced Hawkeye, które zastąpią starsze E-2C. W styczniu 2020 Departament Obrony USA zaproponował Francji sprzedaż używanego E-2C za około 10 mln USD.
6 lipca 2020 Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż trzech E-2D Advanced Hawkeye w pakiecie za maksymalnie 2 mld USD. W lutym i marcu 2022 amerykański E-2D wykonał próbne starty i lądowania na francuskim lotniskowcu.
W porównaniu z E-2C, Advanced Hawkeye otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki turbowałowe Allison/Rolls-Royce T56-A-427A i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin.
Tymczasem Japonia dokupiła 5 kolejnych E-2D Advanced Hawkeye, które uzupełnią 13 wcześniej zakupionych samolotów tego typu. Są one jednak używane z lotnisk lądowych. US Navy użytkuje 51 E-2D (z 76 zamówionych).
Producent prowadzi obecnie działania marketingowe związane z E-2D, zwłaszcza w Indiach, Egipcie, Tajwanie czy Polsce, która wprawdzie wdrożyła do służby dwa używane Saab 340B AEW-300 zakupione w Szwecji, ale jest zainteresowana samolotami fabrycznie nowymi w dłuższej perspektywie (takimi jak konkurencyjny Saab GlobalEye). Z zakupu E-2D zrezygnował Izrael. Jeśli nie znajdzie się kolejny klient, to po kontraktach francuskim i japońskim linia produkcyjna E-2D w St. Augustine zostanie zamknięta.
We’ve started production on the first E-2D Hawkeye for the @MarineNationale, putting France on course to field the world’s premier airborne #C2 aircraft. https://t.co/E2Acr9YhzZ pic.twitter.com/6bdyZgsnR6
— Northrop Grumman (@NGCNews) December 10, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.