21 sierpnia ukraińskie Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow poinformowało o zakończeniu montażu płatowca średniego samolotu transportowego An-178 (nr seryjny 006) zamówionego w spółce SpecTechnoEksport przez ministerstwo spraw wewnętrznych Peru dla Policji Narodowej (Policía Nacional del Perú) w ramach modernizacji technicznej w zakresie transportu dalekiego zasięgu.

Pojedynczy An-178 zastąpi we flocie peruwiańskiej Dyrekcji Lotnictwa Policyjnego (DIRAVPOL) dwa z czterech zdolnych do lotu An-32B. Peru jest pierwszym użytkownikiem eksportowym An-178. Wcześniej, trzynaście samolotów zamówił resort spraw wewnętrznych Ukrainy. Pięć z nich już zmontowano

Pojedynczy An-178 zastąpi we flocie peruwiańskiej Dyrekcji Lotnictwa Policyjnego (DIRAVPOL) dwa z czterech zdolnych do lotu An-32B. Peru jest pierwszym użytkownikiem eksportowym An-178. Wcześniej, trzynaście samolotów zamówił resort spraw wewnętrznych Ukrainy. Pięć z nich już zmontowano

Podczas konferencji prasowej dyrektor generalny Przedsiębiorstwa Państwowego Antonow Ołeksander Łos podziękował zespołowi technicznemu odpowiedzialnemu za montaż oraz poinformował, że dostawa samolotu zostanie zrealizowana w przyszłym roku. Resort spraw wewnętrznych Peru wybrał ofertę ukraińską 14 sierpnia 2019, która kosztowała 65 mln USD (241,57 mln zł) wraz z pakietem wsparcia, odrzucając jednocześnie kontroferty Airbusa z C295W i Leonardo z C-27J Spartan (Peru wybrało An-178, 2019-08-21).

Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Pod koniec czerwca br. pojawiła się informacja, że komisja obrony narodowej Kongresu (Congreso de la República) i urząd kontroli państwowej (Entidad Fiscalizadora Superior del Perú, EFS Perú) rozpoczęły śledztwo w sprawie korupcji przy zakupie samolotu. Sprawa ujrzała światło dzienne miesiąc wcześniej. Według lokalnych mediów administracja ministra Carlosa Morána zdecydowała się na zakup An-178, który nie miał jeszcze żadnego międzynarodowego certyfikatu, a policyjni piloci nie mieli okazji wykonać ani jednego lotu próbnego. Po tych informacjach Ołeksander Łos bronił wówczas kontraktu twierdząc, że certyfikacja An-178 nastąpi do końca 2020 z wykorzystaniem egzemplarza seryjnego nr 001.

An-178 ma 32,95 m długości, 28,84 m rozpiętości skrzydeł i 10,14 m wysokości. Ładownia ma z kolei 16,65 m długości, 2,745 m szerokości i 2,75 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość 1 tys. km, z kolei 10 ton na odległość ponad 4 tys. km. Kadłub został zbudowany z duraluminium i kompozytów / Zdjęcia: Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow

An-178 ma 32,95 m długości, 28,84 m rozpiętości skrzydeł i 10,14 m wysokości. Ładownia ma z kolei 16,65 m długości, 2,745 m szerokości i 2,75 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość 1 tys. km, z kolei 10 ton na odległość ponad 4 tys. km. Kadłub został zbudowany z duraluminium i kompozytów / Zdjęcia: Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow

Obecnie, peruwiańska Dyrekcja Lotnictwa Policyjnego (DIRAVPOL) dysponuje czterema turbośmigłowymi samolotami An-32B, z których tylko dwa mają być zdolne do realizacji zadań. Jeden z dwóch niesprawnych samolotów oczekuje na przydzielenie środków finansowych na dalszą eksploatację, natomiast drugi jest całkowicie pozbawiony możliwości wykonywania lotów. DIRAVPOL dysponuje także mniejszymi samolotami typu Harbin Y-12, Beechcraft B1900C, Britten-Norman BN-2, Beechcraft King Air C90, Piper PA-31 Navajo, Rockwell 690 Turbo Commander, Piper PA-34 Seneca, a także Cessna 210, 208, 206 i 182.

Jak dotąd kijowskie zakłady Antonowa wyprodukowały pięć seryjnych An-178 (nr od 001 do 005), które zamówiło 17 czerwca 2019 ministerstwo spraw wewnętrznych Ukrainy – z łącznie trzynastu. Samoloty będą użytkowane w ramach Połączonego Systemu Lotnictwa i Obrony Cywilnej (ESABtCZ). Co ciekawe, w dalszej kolejności 15 egzemplarzy zostanie zamówionych przez ministerstwo obrony Ukrainy. Wśród zainteresowanych zakupem nowych ukraińskich samolotów jest także Turcja oraz kilka państw azjatyckich i południowoamerykańskich (m.in. Irak, Azerbejdżan i Arabia Saudyjska), a także linie lotnicze Maximus Air, Silk Way Airlines i A-Star (An-178 dla ukraińskiego MSW, 2019-07-01).