24 września, wchodząca w skład korporacji Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation poinformowała w mediach społecznościowych o zrealizowaniu dostawy dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) pierwszego seryjnego egzemplarza ciężkiego śmigłowca transportowego CH-53K King Stallion.
Spółka Lockheed Martin dostarczyła amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej pierwszy seryjny egzemplarz ciężkiego śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion
Ceremonia symbolicznego przekazania wiropłatu odbyła się w zakładach montażowych spółki w Stratford w stanie Connecticut, gdzie zbudowano ich linię produkcyjną. Została ona przesunięta w czasie o około 15 miesięcy w stosunku do pierwotnego harmonogramu z powodu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19.
Warto dodać, że 18 dotąd dostarczonych do USMC egzemplarzy prototypowych (w tym jeden na testy naziemne) i przedseryjnych zostało zmontowanych w West Palm Beach na Florydzie. Są one wykorzystywane przez 1. Eskadrę Doświadczalną USMC (VMX-1) z bazy MCB Camp Lejeune w Jacksonville na Florydzie do lotów próbnych, certyfikacyjnych, szkoleń i pierwszych lotów operacyjnych (King Stallion tankuje w locie).
Jeśli chodzi o śmigłowce seryjne, to w pięciu partiach USMC zamówił 33 egzemplarze z około 200 planowanych do kupienia – ostatnia partia 9 wiropłatów została zamówiona 25 czerwca br. Mają one zostać dostarczone do końca 2024. Śmigłowce CH-53K King Stallion będą zastępować starsze CH-53E Super Stallion (na początku br. w służbie pozostawało 141 egzemplarzy), a program wdrażania oszacowano wstępnie na 31 mld USD (121,7 mld zł).
Linia montażowa CH-53K King Stallion w Stratford w stanie Connecticut / Zdjęcia: Lockheed Martin
Lockheed Martin może pochwalić się również pierwszym sukcesem eksportowym. 30 lipca br. Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż 18 egzemplarzy CH-53K do Izraela za maksymalnie 3,4 mld USD (13,35 mld zł), gdzie zastąpią 23 S-65C-3 Yas’ur-2000/2025 (w liczbie odpowiednio 18 i 5 wiropłatów). Zawarcie umowy międzyrządowej, a następnie produkcyjnej to kwestia kilku miesięcy (CH-53K dla Izraela wycenione).
Śmigłowce te są też oferowane, w zamrożonym w tym momencie, niemieckim programie STH (Schwere Transporthubschrauber). W grudniu 2017 pojawiły się informacje, że zainteresowanie zakupem wyraziła Japonia, ale jak dotąd nie zostało to sformalizowane. Należy zakładać, że po utworzeniu nowej koalicji rządzącej po wyborach parlamentarnych do Bundestagu z 26 września br., kwestia wznowienia programu STH powróci (Współpraca Sikorsky z Niemcami).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.