W czwartek, 31 lipca 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że pierwszy z ośmiu morskich samolotów rozpoznawczych C295 MSA (Maritime Surveillance Aircraft) dla wojsk lotniczych i kosmicznych Hiszpanii (Ejército del Aire y del Espacio) został ukończony.
Grafika: Airbus Defence and Space
C295 MSA zjechał z linii montażu końcowego w zakładzie Airbus Defence and Space w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii wszedł w fazę testów rozwojowych i certyfikacyjnych, przygotowując się do pierwszego lotu, zaplanowanego przed końcem roku. Samolot jeszcze nie otrzymał docelowych powłok malarskich oraz oznaczeń przyszłego użytkownika, podobnież wyposażenia specjalistycznego.
Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 Ministerstwo Obrony Hiszpanii zamówiło 16 samolotów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (Maritime Patrol Aircraft, MPA) Persuader i omawianego morskiego samolotu rozpoznawczego MSA. W ramach pierwotnej umowy wykonawczej o wartości 1,695 mld EUR (wówczas 7,35 mld zł), resort obrony z Madrytu zamówił 6 C295 MPA Persuader i 10 C295 MSA. Jednakże 1 sierpnia 2024 podpisano aneks do umowy, w ramach którego zmniejszono liczbę C295 MSA o dwa, jednocześnie zwiększając o tyle samo liczbę C295 MPA Persuader – Hiszpania otrzyma po osiem samolotów obu wersji.
Kontrakt obejmuje także dostawę systemów szkoleniowych (symulatory Full Flight Simulator i Mission System Simulator) oraz wstępne wsparcie logistyczne.
C295 MSA będzie następcą samolotów CASA/IPTN CN-235 VIGMA, które służą w wojskach lotniczych i kosmicznych od 2008 roku (osiem do misji patrolowych i SAR oraz sześć do szkolenia). Będzie wyposażona przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Co ciekawe, dwa samoloty w tym wariancie ma otrzymać Angola, która zamówiła łącznie trzy egzemplarze 21 kwietnia 2022 (Republika Angoli zamówiła trzy samoloty Airbus C295).
New milestone achieved! ✔️
The first C295 Maritime Surveillance Aircraft (MSA) for Spain has rolled-out from our Final Assembly Line in Seville 🇪🇸 and has entered the development and certification testing phase towards its first flight, scheduled before the end of the year.This… pic.twitter.com/Fc0EmVOJFZ
— Airbus Defence (@AirbusDefence) July 30, 2025
Nowe samoloty umożliwią Ejército del Aire y del Espacio oraz hiszpańskiej marynarce wojennej (Armada Española) wzmocnienie potencjału zdolności do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek patrolowych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR).
Samoloty C295 MPA zastąpią wycofaną z końcem 2022 roku flotę samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3 Orion – dwóch P-3A HW i czterech P-3M (zmodernizowane eks-norweskie P-3B), użytkowanych od 1971 w bazie lotniczej Morón. Będą one wyposażone do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Podobnie jak Oriony będą mogły przenosić uzbrojenie, takie jak torpedy i inne.
Wersja MPA będzie bogato wyposażona w sprzęt łączności, dzięki czemu będzie mogła współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej). Samolot może stać się latającym stanowiskiem dowodzenia i kontroli, zapewniając hiszpańskim siłom zbrojnym wszechstronność niezbędną do wykonywania szerokiego zakresu zadań (Dwa C295 MPA dla Irlandii).
Obie wersje będą miały wysoki stopień synergii. Hiszpanie eksploatują już 13 samolotów Airbus C295 w konfiguracji transportowej. Zamówione samoloty będą montowane w zakładach Airbusa w Sewilli. Ponad 40% struktur wszystkich samolotów C295 powstaje w zakładach Airbus Poland w Warszawie-Okęciu (zewnętrzne struktury skrzydeł, drzwi do ładowni, rampa, drzwi do kabiny załogi, a także instalacje do zrzutu spadochroniarzy i wiązki elektryczne). Działa tam również Centrum Serwisowe tych samolotów, z którego korzysta Polska i inni użytkownicy (Rozmowy w MON z prezesem europejskiej grupy Airbus).
Przypomnijmy, że 30 lipca 2020 rząd hiszpański porozumiał się z grupą Airbus w sprawie wsparcia sektora lotniczego podczas pandemii COVID-19 poprzez zakup dla sił zbrojnych i służb publicznych dużej partii samolotów i śmigłowców. Wśród nich zadeklarowano pozyskanie 4 C295 MPA (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).
