9 listopada br. europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że fabryczny średni śmigłowiec wielozadaniowy H225 Super Puma wykonał pierwszy w historii lot na 100% zrównoważonym paliwie lotniczym SAF (sustainable aviation fuel), zwanym potocznie biopaliwem.
Europejska spółka Airbus Helicopters przeprowadziła pierwszy lot średniego śmigłowca wielozadaniowego H225 Super Puma na 100% zrównoważonym paliwie lotniczym SAF / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Paliwo to napędzało jeden z jego silników, Safran Makila 2. Lot, który odbył się w Marignane, zapoczątkował serię testów w powietrzu, mającą pozwolić ocenić wpływ SAF na systemy śmigłowcowe pod kątem certyfikacji stosowania mieszanek SAF, które przekraczają dzisiejszy limit 50%.
Testy w locie, będące następstwem wcześniejszych prób naziemnych z wykorzystaniem czystego (niemieszanego) SAF, przeprowadzonych przez Safran Helicopter Engines w zakładzie w Bordes, umożliwią pełniejsze zrozumienie wyzwań technicznych związanych ze stosowaniem 100% SAF.
Testowy H225 latał na niezmieszanym z naftą SAF pochodzącym ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Jest ono produkowane z resztek i odpadów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak zużyte oleje spożywcze i tłuszcze. Dzięki temu paliwo SAF nie wywiera wpływu na produkcję rolno-spożywczą. Paliwo dostarcza spółka TotalEnergies. Zapewnia ono 90% redukcję emisji CO2 netto w porównaniu ze zwykłym paliwem do silników odrzutowych (konwencjonalną naftą typu JET-A1).
Stefan Thome, wiceprezes wykonawczy i dyrektor techniczny Airbus Helicopters, powiedział:
Choć wszystkie śmigłowce Airbusa są certyfikowane do latania na paliwie zawierającym naftę i do 50% SAF naftą, ambicją firmy jest, aby nasze śmigłowce były certyfikowane do latania z 100% SAF w ciągu dekady. Dzisiejszy lot jest pierwszym krokiem w tym kierunku. SAF stanowi ważny filar strategii dekarbonizacji Airbus Helicopters, gdyż zapewnia natychmiastową redukcję emisji CO2 bez negatywnego wpływu na osiągi śmigłowca. Dziękuję partnerom z Safran Helicopter Engines i TotalEnergies za ich współpracę na rzecz dzisiejszego lotu. Dalsza kooperacja wszystkich zainteresowanych podmiotów z branży jest niezbędna, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z szerokim wdrażaniem SAF i poczynić rzeczywiste postępy w ograniczaniu emisji CO2 w przemyśle lotniczym.
Aby promować wdrażanie biopaliw, spółka Airbus Helicopters zorganizowała grupę użytkowników SAF składająca się z operatorów wiropłatów. Zaczęła też wykorzystywać SAF do szkoleń i lotów testowych w zakładach we Francji i Niemczech (Airbus Helicopters promuje biopaliwa lotnicze).
W czerwcu br. należący do niemieckiego operatora ADAC Luftrettung śmigłowiec ratunkowy H145 wykonał po raz pierwszy w historii lotnictwa lot na biopaliwie SAF (Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo).