We wtorek, 4 marca 2025, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o oblocie samolotu wielozadaniowego krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II z pociskiem przeciwokrętowym AGM-158C LRASM (Long-Range Anti-Ship Missile) (Milion godzin nalotu globalnej floty samolotów F-35 Lightning II).
Prace nad integracją przeprowadził zespół testowy F-35 Pax River Integrated Test Force (Pax ITF) z bazy amerykańskiej marynarki wojennej NAS Patuxent River w stanie Maryland. Odbywają się w ramach wdrażania najnowszej wersji Block 4 z oprogramowaniem TR3, których dostawy do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) rozpoczęły w październiku 2024 (Pierwszy lot F-35B Lightning II z pociskiem dalekiego zasięgu MBDA Meteor).
Wcześniej, 24 września 2024, w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) pojawiły się pierwsze fotografie z testów w locie po zintegrowaniu pocisków LRASM z samolotami pokładowymi F-35C, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy). W obu przypadkach pociski są przenoszone na węzłach uzbrojenia, pod skrzydłami samolotów, maksymalnie dwa.
Pierwszy lot F-35B z LRASM oznacza początek programu testów, co jest kluczowym krokiem w kierunku pełnej integracji uzbrojenia, które zapewni USMC nowe możliwości uderzeniowe.
Integracja rodziny systemów uderzeniowych AGM-158 zapewni zwiększony zasięg i siłę rażenia przeciwko silnie chronionym, strategicznym celom — powiedział Jon Hill, wiceprezes i dyrektor generalny działu Air Dominance and Strike Weapons w Lockheed Martin Missiles and Fire Control.
Integracja tych systemów pokazuje, w jaki sposób nadal dodajemy najbardziej zaawansowane możliwości do F-35, aby zapewnić, że pozostanie dominującą siłą, rządzącą niebem przez kolejne dekady — powiedział Chauncey McIntosh, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35 w Lockheed Martin Aeronautics.
AGM-158C LRASM wywodzi się z pocisków manewrujących rodziny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Wyposażono go w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości od 320-480 km do 930 km (w zależności od wersji: AGM-158C-1 lub AGM-158C-2). Za ulepszony system naprowadzania odpowiada spółka BAE Systems. Jak wspomniano, LRASM jest morskim wariantem pocisków AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER (Extended Range) o zasięgu ponad 925 km. Najnowszym przedstawicielem rodziny jest zaprezentowany 16 września 2024 prototyp pocisku manewrującego bardzo dalekiego zasięgu AGM-158D JASSM-XR (Extreme Range).
Tymczasem, 8 stycznia br. dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej US Navy opublikowało zapytanie o informację w sprawie wsparcia integracji LRASM z samolotami wielozadaniowymi Boeing F-15E Strike Eagle i najnowszymi F-15EX Eagle II, należącymi do Sił Powietrznych (US Air Force, USAF).
Pociski LRASM dotąd zostały zintegrowane z bombowcami strategicznymi B-1B Lancer i samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet. Oprócz F-35, planowana jest ich integracja z samolotami patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon (pierwszy samolot przystosowany do integracji zaprezentowano 24 lutego br.). Z kolei w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracowuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch).
Poza US Navy i USAF, na zakup 200 pocisków LRASM zdecydowała się Australia, a zainteresowanie wyrażają Wielka Brytania, Singapur, Kanada czy Japonia (ta ostatnia rozważa rezygnację z ewentualnego zakupu). Niewykluczone, że pociski LRASM trafią na uzbrojenie polskich F-35A Husarz, gdyż Agencja Uzbrojenia bada rynek pod tym kątem, a jedynym obecnie kontrkandydatem jest pocisk JSM (Joint Strike Missile).
14 maja 2024 dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) zleciło Lockheed Martin opracowanie wariantu o wydłużonym zasięgu AGM-158C-3 – nawet do 1600 km – w ramach prac badawczo-rozwojowych za 288 mln USD.
https://www.twitter.com/LockheedMartin/status/1897325051063546065