Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy F-16 Block 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Należąca do Lockheed Martin, spółka PZL Mielec dostarczyła do zakładu montażu końcowego w Greenville w Karolinie Południowej pierwszej struktury tylnej części kadłuba samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72, gdzie została zmontowana z resztą struktury.

We wtorek, 5 listopada 2024, należąca do Lockheed Martin, spółka PZL Mielec poinformowała, że dostarczyła do zakładu montażu końcowego w Greenville w Karolinie Południowej pierwszej struktury tylnej części kadłuba samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72, gdzie została zmontowana z resztą struktury.

Zdjęcia: PZL Mielec, Lockheed Martin

Jak czytamy w komunikacie prasowym, PZL Mielec osiągnęła znaczący sukces, skutecznie integrując pierwszą wyprodukowaną w Polsce strukturę kadłuba F-16 Block 70/72 z całym samolotem (…)  Po raz pierwszy tylny kadłub z PZL Mielec został połączony z samolotem na linii produkcyjnej, co podkreśla rosnącą rolę Polski w globalnej produkcji obronnej i jej wpływ na światową gospodarkę.

Produkcję tylnego kadłuba w PZL Mielec ukończono w sierpniu 2023, a potem został on wysłany do Greenville (PZL Mielec wyprodukował pierwszą strukturę tylną części kadłuba F-16 Block 70/72).

Proces dopasowywania, który obejmuje precyzyjne ustawienie i bezpieczne przymocowanie tylnej części F-16 do głównego kadłuba, jest kluczowym etapem budowy samolotu. Ta wrażliwa procedura, wykonywana przez wysoko wykwalifikowanych techników, zapewnia integralność strukturalną i wydajność odrzutowca. Pomyślne zakończenie tego procesu pozwala F-16 przejść przez linię montażową, co wieńczą rygorystyczne testy i finalna dostawa do zagranicznych klientów.

Ten sukces to powód do dumy dla całego zespołu PZL Mielec — powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu, dyrektor naczelny PZL Mielec. Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, ale także umacnia pozycję Polski, jako kluczowego gracza na arenie światowej.

Osiągnięcie jest dowodem silnego partnerstwa między Lockheed Martin i PZL Mielec — dodał OJ Sanchez, wiceprezes Integrated Fighter Group w Lockheed Martin. Udana integracja tylnego kadłuba to nie tylko ogromne osiągnięcie techniczne, ale także dowód rosnących możliwości Polski w zakresie zaawansowanej produkcji obronnej. Ta współpraca wzmacnia naszą globalną sieć produkcyjną i strategiczną rolę, jaką Polska odgrywa we wspieraniu idei 21st Century Security dla naszych międzynarodowych klientów.

Ten sukces stanowi znaczący impuls gospodarczy dla Polski, wzmacniając także bezpieczeństwo kraju. PZL Mielec, zatrudniający ponad 1650 wykwalifikowanych pracowników, stoi na czele polskiego wzrostu przemysłowego, tworząc lokalne miejsca pracy i rozwijając gospodarkę. Współpraca między Lockheed Martin i PZL Mielec przyniosła już ponad 170 mln USD zainwestowanych w wysiłki modernizacyjne, co jeszcze bardziej umocniło reputację Polski jako lidera w dziedzinie zaawansowanej produkcji zbrojeniowej – czytamy dalej.

Przypomnijmy, że 22 listopada 2021 ogłoszono, że PZL Mielec będzie produkować i dostarczać komponenty i zespoły do budowy samolotów F-16, w związku z czym w 2022 personel zakładu przeszedł odpowiednie szkolenia w USA, natomiast 30 marca 2023 informowano o ukończeniu pierwszych dwóch struktur. Docelowo, mielecki zakład ma dostarczać strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kabiny i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich nowo produkowanych F-16 (PZL Mielec w programie najnowszych F-16, PZL Mielec wyprodukował i dostarczył pierwsze struktury do F-16 Block 70).

Tymczasem, 22 października br. został oblatany pierwszy z 16 zamówionych przez Bułgarię samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70. Bułgaria będzie drugim krajem w Europie, który otrzyma fabrycznie nowe F-16C/D Block 70, po Słowacji która zamówiła 14 egzemplarzy.

Zamówienia na fabrycznie nowe F-16C/D Block 70 opiewają na 148 egzemplarzy. Poza Bułgarią i Słowacją, na zakup zdecydowały się Bahrajn (16 egzemplarzy, trzy dostarczone), Jordania (12 egzemplarzy), Maroko (25 egzemplarzy) i Tajwan (66 egzemplarzy). 26 stycznia br. Turcja otrzymała zgodę na zakup 40 fabrycznie nowych F-16C/D Block 70 oraz pakietu modernizacyjnego dla 79 starszych własnych samolotów do standardu F-16V. Dodatkowo, samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie, Filipinom czy ostatnio Kolumbii oraz Wietnamowi.

Najnowsza odmiana F-16 została zapowiedziana podczas Singapore Airshow 2012. Prototyp F-16 Block 70 został oblatany 16 października 2015. Został wyposażony w nową stację radiolokacyjną APG-83 SABR z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Otrzymał nowy komputer misji z centralnym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym (Center Pedestal Display). Samolot otrzymał nowe elementy awioniki i szynę danych Ethernet o wysokiej przepustowości oraz zmodernizowane wyposażenie do walki elektronicznej (WRE). Ma przenosić także zasobnik celowniczy Sniper Extended Range (XR).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Polska przekaże Ukrainie samoloty MiG-29

2023-03-14

C295 dla Indii

2019-03-29
X