17 lutego amerykańskie Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) z bazy lotniczej Wright-Patterson w Ohio zaprezentowało pierwszy z trzech zamówionych na początku 2020 lekkich samolotów szturmowych Beechcraft AT-6E Wolverine, który dostarczyła spółka Textron Aviation Defense (USAF zamówi A-29 i AT-6B, 2019-10-26).

Amerykańskie Air Force Life Cycle Management Center zaprezentowało pierwszy z trzech zamówionych na początku 2020 lekkich samolotów szturmowych AT-6E Volverine / Zdjęcie: Brett Shauf, AFLCMC

Amerykańskie Air Force Life Cycle Management Center zaprezentowało pierwszy z trzech zamówionych na początku 2020 lekkich samolotów szturmowych AT-6E Wolverine / Zdjęcie: Brett Shauf, AFLCMC

 

Zamówienie odbywa się w ramach inicjatywy AEROnet (Airborne Extensible Relay Over-Horizon Network) w miejsce anulowanego programu Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR) lub OA-X. Równolegle zamówiono trzy A-29 Super Tucano, które dostarczą spółki Sierra Nevada Corporation i brazylijska Embraer Defense & Security na testy do Dowództwa Operacji Specjalnych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w bazie Hurlburt Field na Florydzie (AT-6C Wolverine dla Tunezji, 2020-02-28).

Inicjatywa AEROnet ma na celu opracowanie taniej architektury do łączności i wymiany danych, w celu wsparcia wojsk sojuszniczych, które współdziałają z USAF podczas operacji połączonych. AT-6E to uzbrojony wariant AT-6B, dostosowany do misji wsparcia powietrznego wojsk lądowych, a także zwiadu i rozpoznania. AT-6E wyposażono w sześć podskrzydłowych węzłów uzbrojenia (do przenoszenia kierowanych bomb lotniczych i pocisków rakietowych, a także zasobników z niekurowanymi pociskami rakietowymi) oraz wielofunkcyjną głowicę obserwacyjno-celowniczą Wescam MX-15D z czujnikiem podczerwieni i wskaźnikiem laserowym od L3Harris, umieszczone pod kadłubem.

Widoczną modyfikacją jest również zaokrąglona owiewka na górze kadłuba pomiędzy kabiną załogi a silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney PT6A-68D. Jest to prawdopodobnie antena/odbiornik systemu łączności satelitarnej. Zgodnie z informacjami z ubiegłego roku, AT-6E miały zostać wyposażone m.in. w radiostacje AN/ARC-210, pracujące w zakresie fal VHF i UHF, szyfrowane w standardzie AES (Advanced Encryption Standard), system łączności satelitarnej (SATCOM), kompatybilny z konstelacją satelitów telekomunikacyjnych Iridium pracujących w paśmie L, terminale wideo ROVER oraz nawigację satelitarną GPS.

W kabinie AT-6E miał się też znaleźć komputer misji, znany z samolotów szturmowych bliskiego wsparcia sił lądowych A-10C Thunderbolt II oraz system sterowania HOTAS (Hands on Throttle and Stick), oparty o przepustnicę i drążek, analogiczny jak w samolotach wielozadaniowych F-16 Fightning Falcon. Co ciekawe, zaprezentowany samolot otrzymał kamuflaż inspirowany wzorem o nazwie European One, który nosiło wiele samolotów A-10C, rozmieszczonych w Europie Zachodniej w czasach zimnej wojny i tuż po jej zakończeniu.