We wtorek, 8 kwietnia 2025, w zakładach czeskiej spółki AERO Vodochody Aerospace położonych k. wsi Vodochody w powiecie Praga-Wschód, w kraju środkowoczeskim, wizytę złożyli minister obrony Republiki Czeskiej Jana Černochová i jej słowacki odpowiednik Robert Kaliňák. Poza zaoferowaniem najnowszych samolotów szkolenia zaawansowanego L-39 Skyfox dla Słowacji, zaprezentowano pierwsze dwa egzemplarze przeznaczone dla Węgier.
Zdjęcia: AERO Vodochody Aerospace
L-39 Skyfox zaoferowany Słowacji
Delegacje rządowe zostały powitane przez zarząd spółki z jej prezesem Viktorem Sotoną, na czele. Wizyta była następstwem zawartej deklaracji dwustronnej współpracy obu ministerstw obrony oraz dalszego rozwoju i pogłębiania czesko-słowackiej współpracy obronno-przemysłowej, którą oboje ministrowie również poparli.
Prezes Viktor Sotona zaprezentował ministrowi Robertowi Kalińákowi samolot szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39 Skyfox (wcześniej oznaczony jako L-39NG), jego możliwości taktyczne i szkoleniowe oraz możliwości wykorzystania w siłach powietrznych krajów partnerskich.
Oferujemy Republice Słowackiej długoterminową współpracę, zwłaszcza w zakresie dzielenia się informacjami i know-how w zakresie szkolenia personelu i pilotów, a także pomoc przy wprowadzaniu do eksploatacji samolotów L-39 Skyfox i ich późniejszego wsparcia eksploatacji, możliwość handlu na poziomie G2G w formie umowy ramowej, a także współpracę przemysłową, czyli strategiczne zaangażowanie słowackiego przemysłu za pośrednictwem spółki Letecké opravovne Trenčín, stwierdził prezes AERO, Viktor Sotona.
Słowackie wojska lotnicze (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky) od dłuższego czasu poszukują następców dla 5 samolotów AERO L-39CM oraz 2 L-39ZAM Albatros, które w 2005 przeszły modernizację do standardów NATO. Samoloty są przypisane do 2. Eskadry Lotnictwa Taktycznego, stacjonującej w bazie lotniczej Sliač w kraju bańskobystrzyckim. Słowacja otrzymała samoloty po podziale czechosłowackich wojsk lotniczych (Československé letectvo) z końcem grudnia 1992, a ich resursy techniczne wyczerpują się.
Wprowadzenie nowej generacji samolotów szkolenia zaawansowanego jest również konieczne w kontekście rozpoczęcia procesu wprowadzania do służby samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 70 (odebrano 5 z 14 zamówionych egzemplarzy). Kontrofertą dla L-39 Skyfox są południowokoreańskie KAI FA-50 Fighting Eagle.
Ministrowie obrony Czech i Słowacji złożyli również wizyty w zakładach spółek SVOS Przeloucz, ERA Pardubice i LOM Praha.
Pierwsze L-39 Skyfox dla Węgier
Przy okazji wizyty obojga urzędników państwowych w zakładach w Vodochodach zaprezentowano pierwsze dwa egzemplarze tychże samolotów dla wojsk lotniczych Węgier (Magyar Légierő) o numerach seryjnych 141/0539 i 142/0540 (tymczasowo zarejestrowanych w Czechach). To te samoloty zostały zaprezentowane gościom. Poinformowano, że wkrótce zostaną dostarczone zamawiającemu, dzięki czemu Węgry staną się trzecim w kolejności odbiorcą po Republice Czeskiej (4 egzemplarze) i Wietnamie (12 egzemplarzy).
Przypomnijmy, że pod koniec 2016 rząd Węgier zainicjował ambitny program modernizacyjny Zrinyi 2026 obejmujący wszystkie rodzaje sił zbrojnych, w których m.in. zadeklarowano zakup 8 samolotów szkolenia zaawansowanego/rozpoznania i 4 lekkich bojowych. W końcu 31 marca 2022 zdecydowano o wyborze jednej platformy i zamówiono 12 egzemplarzy L-39NG, skonfigurowanych odpowiednio do wskazanych zadań. Pierwotnie dostawy zaplanowano na 2024, ale ostatecznie opóźnią się.
Opis
L-39 Skyfox zostały zamówione również przez wojska lotnicze Senegalu (w liczbie 4 egzemplarzy), Ghany (6), a także spółki Skytech (10 z opcją na 6 kolejnych), RSW Aviation (12 wraz z modernizacją 6 L-39 do standardu równoważnego L-39CW) i LOM Praha (4). Dodatkowo AERO zmodernizuje L-39 spółek Draken International i Breitling Jet Team do standardu L-39CW. Zakup negocjują też Algieria i Kambodża.
18 września 2020 zakończono certyfikację typu, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria). Proces zrealizowano na dwóch prototypach o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, z których pierwszy oblatano 22 grudnia 2018.
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej jako F/A-259 Striker.
L-39 Skyfox wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie amerykańskiej spółki Genysys Aerosystems. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.
W produkcję L-39 Skyfox zaangażowanych jest około 400 firm-dostawców, z czego około 65% pochodzi z Republiki Czeskiej. Montaż jednego L-39 Skyfox wymaga około 14 000 części, 17 500 nitów i 31 000 godzin pracy.
Galeria zdjęć: