W czwartek, 27 czerwca 2024, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że przekazała rodzimej marynarce wojennej (US Navy) pierwsze dwa egzemplarze zmodernizowanych pokładowych samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet do standardu Service Life Modification (SLM) Block III.
Pierwszy samolot przekazano z zakładów Boeinga w St. Louis w Missouri na miesiąc przed terminem w harmonogramie, a drugi z zakładów w San Antonio w Teksasie – na dwa miesiące przed terminem realizacji. Dostarczone samoloty mają dokładnie te same zdolności bojowe co nowo produkowane od 2020 Super Hornety Block III, a przeglądy techniczne struktury płatowca umożliwiają wydłużenie resursu o 4000 godz. nalotu.
W marcu br. Boeing i Fleet Readiness Centre Southwest z San Diego w Kalifornii podpisały umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, by uruchomić trzeci ośrodek prowadzący modyfikacje. Program SLM Block III jest obliczony na około 15 lat.
Dzięki modernizacji oraz dostawom fabrycznie nowych samolotów, flota Super Hornetów będzie mogła latać nawet do 2050., zanim zostanie zastąpiona przez samoloty 6. generacji F/A-XX. Najnowsza i prawdopodobnie ostatnia umowa na fabrycznie nowe samoloty w wersji Block III została zawarta 17 marca br., na mocy której za 1,137 mld USD/4,48 mld zł Boeing dostarczy 17 egzemplarzy. Produkcja ma zakończyć się w 2027, jeśli spółka nie uzyska zamówień eksportowych.
Samoloty nowe i modernizowane są wyposażane w nowy dotykowy wyświetlacz wielofunkcyjny o wymiarach 254 mm x 483 mm (10 x 19 cali), sprzężony z nowym, komputerem pokładowym, a także nowe systemy wymiany danych do komunikacji z samolotami pokładowymi F-35C Lightning II, walki radioelektronicznej EA-18G Growler i wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye.
Jedną z ważniejszych zmian jest zastosowanie stacji radiolokacyjnej Raytheon AN/APG-79 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) od korporacji RTX, a także zintegrowanego układu samoobrony Harris AN/ALQ-214 IDECM i systemu komunikacji satelitarnej Lockheed Martin MUOS (Mobile User Objective System).
Na wyposażenie trafia też podwieszany zasobnik z czujnikiem termolokacyjnym IRST Block II (Infrared Search and Track), który został sprawdzony pod koniec 2019 na pokładzie testowego F/A-18F Super Hornet Block II.
Odbicie radarowe samolotu zostało zredukowane o 10%, a resurs płatowca wydłużono z 6 do 10 tys. godzin nalotu. Pierwotnie planowano, że standardem będą również konforemne zbiorniki paliwa (CFT) o pojemności 1588 l, ale ostatecznie zrezygnowano z nich.
The first two F/A-18 #SuperHornet to receive the Block III Avionics kit + 4,000 flight-hours extension through Service Life Modification (SLM) flew home to the @USNavy.
Learn how #TeamBoeing SLM employees worked together to ensure Block III capability is delivered to the fleet. pic.twitter.com/pEwYFmA5AO
— Boeing Defense (@BoeingDefense) June 27, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.