W poniedziałek, 17 czerwca 2024, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Filipin z siedzibą w Manili poinformowała w mediach społecznościowych o rozpoczęciu dostaw drugiej partii 32 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i Black Hawk International zamówionych dla sił zbrojnych tego państwa w należącej do amerykańskiej korporacji Lockheed Martin spółce PZL Mielec (Koniec dostaw T129 ATAK do Filipin).
Zdjęcia: PLinPhilippines via X
Wczorajsza dostawa pojedynczym lotem An-124-100 z Polski na Filipiny pierwszej partii drugiego zamówienia na 32 dodatkowe bojowe śmigłowce wielozadaniowe S-70i Black Hawk wyprodukowane przez polską filię Lockheed Martin, PZL Mielec, dla Filipińskich Sił Powietrznych (PAF) – czytamy w krótkim wpisie na platformie społecznościowej X.
Na pokładzie ciężkiego samolotu transportowego An-124-100 Rusłan ukraińskich linii Antonov Airlines dostarczono w niedzielę, 16 czerwca, na lotnisko Clark w Manili w prowincji Pampanga na wyspie Luzon, pięć śmigłowców. Trafią one do do 205. Skrzydła Śmigłowców filipińskich wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas), uzupełniając 15 z 16 wcześniej dostarczonych wiropłatów w ramach pierwszego zamówienia (jeden ze śmigłowców rozbił się w nocy z 23 na 24 czerwca 2021 podczas lotu szkoleniowego z bazy Colonel Ernesto Rabina) (Filipińskie S-70i dostarczone w komplecie).
Przypomnijmy, że 22 lutego 2022 Departament Obrony Filipin informował o podpisaniu umowy o wartości 32 mld PHP/623 mln USD (2,5 mld zł) ze spółką PZL Mielec na dostawę 32 śmigłowców S-70i Black Hawk International, które zostaną zmontowane w Polsce. Stosowną umowę sygnowali w siedzibie resortu obrony w Camp Aguinaldo.w Manili, sekretarz obrony Filipin Delfin N. Lorenzana oraz prezes i dyrektor generalny PZL Mielec, Janusz Zakręcki. Zakup kolejnych wiropłatów tego typu został zatwierdzony 16 stycznia 2022.
Wstępna umowa z PZL Mielec została zawarta 28 grudnia 2021. Szczegółowy dokument obejmuje początkowy pakiet wsparcia logistycznego oraz pakiet szkoleniowy obejmujący pilotów i obsługę naziemną. Pierwotnie przewidywano, że dostawa pierwszych pięciu śmigłowców zostanie zrealizowana w 2023, kolejnych dziesięciu w 2024, następnych dziesięciu w 2025, a ostatnich siedmiu w 2026. Jest zatem opóźnienie – według doniesień medialnych w tym roku zostaną dostarczone jeszcze pięć egzemplarze, następnie dziesięć w 2025 oraz dwanaście w 2026.
10 września 2022 media filipińskie informowały z kolei o planach pozyskania trzeciej partii śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International. Ma ona liczyć maksymalnie 16 egzemplarzy. Wówczas liczba tych wiropłatów wzrośnie do 63, o ile Manila nie zdecyduje się na dokupienie jeszcze jednego w miejsce rozbitego egzemplarza.
Tymczasem 24 maja br. pojawiła się informacja o planie zakupu dodatkowych dwóch S-70i (MH-60M) przez Chile (do 6 wcześniej wdrożonych). Z kolei 29 listopada 2023 PZL Mielec świętowała dostawę 100. egzemplarza S-70i, który trafił do polskich Wojsk Specjalnych. Trwają też dostawy S-70M do Rumunii, a kolejnym użytkownikiem 24 śmigłowców w tej wersji będzie Indonezja.
Yesterday’s delivery in a single AN-124-100 flight from Poland to the Philippines of the first batch of a second order for 32 additional S-70i Black Hawk combat utility helicopters manufactured by Lockheed Martin’s Polish affiliate PZL Mielec to the Philippine Air Force (PAF). pic.twitter.com/MqcZos3zav
— PLinPhilippines (@PLinManila) June 17, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.