W poniedziałek, 26 czerwca br., Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że pierwsza grupa polskich pilotów zakończyła w Korei Południowej szkolenie na lekkich samolotach bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle.
Pierwsi polscy piloci zakończyli szkolenie w Korei 🇰🇷 obejmujące m.in. zastosowanie bojowe, loty w formacji oraz walki powietrzne i przechwycenia. Już wkrótce wracają do Polski by przyjąć samoloty FA-50GF oraz rozpocząć przeszkolenie na typ – czytamy na profilu DG RSZ na Twitterze.
Przypomnijmy, że szkolenie pierwszej grupy czterech pilotów Sił Powietrznych RP rozpoczęło się 22 lutego br. w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu.
Polacy przeszli trwające 11 tygodni szkolenie, trwające do do 21 lipca br., natomiast druga grupa następnych czterech pilotów analogicznie rozpoczęła szkolenie w maju, które potrwa do 13 października br. Cały program szkoleniowy, trwający 23 tygodnie, został podzielony na trzy etapy: loty praktyczne na szkolnych T-50 Golden Eagle, potem na wariancie TA-50 Golden Eagle, a na koniec na symulatorze FA-50 Fighting Eagle.
Prezentacja pierwszego polskiego FA-50GF (Gap Filler), z udziałem ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, miała miejsce 7 czerwca br. w zakładach spółki Korea Aerospace Industries (KAI) w Sacheon w prowincji Gyeongsang Południowy.
Pierwsze dwa samoloty FA-50GF zostały już zmontowane przez producenta i do końca lipca br. powinny trafić do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Pozostałe 10 egzemplarzy zostanie dostarczonych do Polski do końca br.
Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca br., natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia br. W międzyczasie, 24 marca br. minister Mariusz Błaszczak oraz wiceminister Wojciech Skurkiewicz ujawnili, że FA-50 zadebiutuje publicznie na Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach, 26 i 27 sierpnia br.
Dostawy samolotów stanowią efekt zawartych w dniu 16 września 2022 dwóch umów wykonawczych dotyczących pozyskania od strony koreańskiej 48 lekkich samolotów bojowych rodziny FA-50. Pierwsza dotyczy 12 FA-50GF za 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a druga 36 spolonizowanych FA-50PL za 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto) – łącznie 4,2 bln KRW/
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL (Block 20), dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028. Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione (Oficjalnie: PhantomStrike i Sniper ATP dla polskich FA-50PL).
FA-50 Fighting Eagle, w wersji Block 10, to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (Wojsko zamawia 20-mm amunicję do FA-50).