W środę, 20 grudnia, amerykańska spółka Boeing poinformowała o przekazaniu rodzimej marynarce wojennej (US Navy) pierwszy z czterech prototypów bezzałogowych okrętów podwodnych Orca zabudowanych w ramach programu XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle). O testach odbiorczych informowano 18 lipca br., choć prawdopodobnie zostały zrealizowane wcześniej, bo latem ub. r. (Bezzałogowa Orca XLUUV na testach morskich).
Przekazanie odbyło się w Huntington Beach w Kalifornii, gdzie znajduje się ośrodek testowy, w którym prowadzono rzeczone próby odbiorcze.
To zwieńczenie ponad dziesięciu lat pionierskich prac, mających na celu opracowanie w pełni autonomicznego pojazdu podmorskiego dalekiego zasięgu o dużej ładowności, który może działać całkowicie niezależnie od pojazdu macierzystego – powiedziała Ann Stevens, wiceprezes Boeing Maritime and Intelligence Systems. Miałam wyjątkową przyjemność być świadkiem, jak nasz zespół wprowadza w życie tę pierwszą w swoim rodzaju zdolność i jestem dumna z ich innowacyjności, wytrwałości i niezachwianego zaangażowania, które zaowocowały najbardziej zaawansowanym i wydajnym UUV na świecie. Dzięki partnerstwu z US Navy nie możemy się doczekać dalszych dostaw tego przełomowego pojazdu.
We współpracy z US Navy, prototyp Orca przeszła kilka faz testów na morzu, w tym manewry na powierzchni i pod powierzchnią, aby zademonstrować możliwości pojazdu.
Przypomnijmy, że Dowództwo Systemów Morskich (NAVSEA).na mocy umowy z 13 lutego 2019 o wartości 43 mln USD (172,6 mln zł) zakupiło cztery pojazdy Orca (Bezzałogowa Orca).
Chrzest pierwszego okrętu nastąpił 28 kwietnia 2022 we wspomnianym ośrodku testowym, a matką chrzestną została Dorothy Engelhardt, dyrektor ds. systemów bezzałogowych i zastępczyni Sekretarza US Navy ds. okrętów.
13 marca br. Departament US Navy przedłożył poprawki do projektu budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024, w którym zażądano dodatkowych 104 mln USD (417,5 mln zł) na wsparcie programu XLUUV.
Jednak już we wrześniu 2022, zgodnie z raportem Biura Rozliczeń Rządu (Government Accountability Office, GAO) dla Kongresu, program XLUUV znacząco przekroczył budżet, bo aż o 64% do kwoty co najmniej 242 mln USD (971,45 mln zł), a harmonogram prac miał być opóźniony o 3 lata (dostawa pierwszego okrętu dla odbiorcy miała nastąpić do grudnia 2020, a pozostałych do końca 2022; obecnie zakłada się że ostatni okręt trafi do US Navy do czerwca 2024). Do 2026 Orca ma być systemem w pełni operacyjnym.
Orca powstała na bazie modelu Echo Voyager, który zadebiutował w 2016. Dysponował on napędem hybrydowym łączącym silnik wysokoprężny z elektrycznym (z akumulatorami litowo-jonowymi), zasięgiem do 6500-7500 mil morskich (z ładunkiem i bez) i autonomicznością do 6 miesięcy (przy średniej prędkości 3 w.). Bezzałogowiec został wyposażony w system omijania przeszkód i system nawigacji zliczeniowej.
Partnerem Boeinga w programie XLUUV jest przedsiębiorstwo stoczniowe Huntington Ingalls Industries, które legitymuje się doświadczeniem w projekcie bezzałogowca podwodnego Proteus o długości ok. 7,5 m, opracowywanego wspólnie z Bluefin Robotics i Battelle.
US Navy poszukiwała dostawcy wielozadaniowego, autonomicznego pojazdu podwodnego dalekiego zasięgu, wyposażonego w modułową ładownię o długości 10,4 m oraz ładowności do 8 ton. Podstawowe zadania okrętu Orca to rozpoznanie, unieszkodliwianie min morskich, ostrzeganie przed zagrożeniami podwodnymi i nawodnymi, szkolenie w zakresie zwalczania okrętów podwodnych, mapowanie dna morskiego dzięki sonarowi z syntetyczną aperturą SAR. Według założeń pojazdy będą też wahadłowo transportować ładunki.
Na koniec warto dodać, że 8 listopada, biuro badawcze ONR (Office of Naval Research) podpisało umowę o wartości 3,697 mln USD ze spółką SubUAS z Bridgewater na opracowanie i zademonstrowanie rozwiązania, dzięki któremu bezzałogowy okręt podwodny będzie zdolny do wystrzeliwania i odzyskiwania małego bezzałogowca Naviator, który może zarówno pływać pod wodą, jak i wykonywać lot w atmosferze. Całość operacji ma być wykonywania autonomicznie, bez udziału człowieka. Tak skompletowany system otrzyma nazwę SAND (Subsurface Autonomous Naviator Delivery). Kandydatem na nosiciela może być właśnie Orca (SAND: US Navy przetestuje wielodomenowy bezzałogowiec do działań w wodzie i powietrzu).
We’ve delivered the first Orca XLUUV to the @USNavy!
More than a decade of pioneering work went into developing Orca, a new class of autonomous submarine that can perform long-duration critical missions in contested and changing waters.
Release: https://t.co/Xh8bo61dFr pic.twitter.com/MeXTMbx2dT
— Boeing Defense (@BoeingDefense) December 20, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.