17 sierpnia europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że niemiecki operator śmigłowców ratunkowych ADAC Luftrettung odebrał pierwsze dwa pięciołopatowe wiropłaty H145 HEMS. Ponadto niemiecka służba zmodernizuje 14 posiadanych H145 z czterołopatowym wirnikiem nośnym do wariantu pięciołopatowego.
Niemiecki operator śmigłowców ratunkowych ADAC Luftrettung odebrał pierwsze dwa pięciołopatowe wiropłaty Airbus Helicopters H145 / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Frédéric Bruder, dyrektor zarządzający ADAC Luftrettung, powiedział:
Nabywając nowe maszyny i modernizując posiadane H145, dążymy do stosowania w misjach ratowniczych najnowocześniejszych technologii. Korzystają na tym tak pacjenci, jak i załogi. Dzięki prowadzonym inwestycjom będziemy nadal zapewniać bezpieczeństwo lotów na najwyższym poziomie, co jest i pozostanie naszym priorytetem.
Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters, dodał:
Cieszymy się, że ADAC Luftrettung wybrał nowy pięciołopatowy H145. Otwiera to kolejny rozdział we współpracy naszych organizacji, trwającej już ponad 50 lat.
ADAC Luftrettung użytkuje w 37 bazach w całych Niemczech ponad 50 śmigłowców Airbusa. 7 czerwca br. Informowano, że H145 należący do ADAC Luftrettung jako pierwszy śmigłowiec HEMS latał na zrównoważonym paliwie lotniczym SAF (sustainable aviation fuel), zwanym potocznie biopaliwem (Airbus Helicopters promuje biopaliwa lotnicze, Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo).
Airbus Helicopters zaprezentował nową wersję swojego popularnego lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca wielozadaniowego 4 marca 2019 Helicopter Association International (HAI) Heli-Expo 2019 w Atlancie w stanie Georgia. Tam też ogłoszono pierwsze zamówienie na 15 H145 od niemieckiej spółki DRF Stiftung Luftrettung gemeinnutzige (DRF Luftrettung), również zajmującej się ratownictwem medycznym.
Podczas prób w locie na dużej wysokości w Chile i Boliwii, 25 września 2019 prototyp śmigłowca wylądował na najwyższym szczycie na kontynencie południowoamerykańskim – Aconcagua (6962 m n.p.m), gdzie panowała temperatura -22 st. C. Wcześniej wykonał kilka prób, w tym w Hiszpanii na średnich pułapach oraz w Pirenejach i w Finlandii w warunkach niskich temperatur (do -48 st. C). Drugi prototyp zmodernizowanego śmigłowca oblatano 28 sierpnia 2019. 19 czerwca 2020 pięciołopatowy H145 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency). Na potrzeby certyfikacji, oba prototypy wylatały po ok. 250 h (Pięciołopatowy H145 certyfikowany).
Nowa wersja H145 została wyposażona w bezprzewodowy system łączności lotniczej (wACS), zapewniający płynną i bezpieczną transmisję danych generowanych przez śmigłowiec w czasie rzeczywistym, w tym podczas lotu. Jednak najważniejszą modyfikacją było wyposażenie go w pięciołopatowy wirnik nośny, co pozwoliło na zwiększenie udźwigu użytecznego śmigłowca o 150 kg, do 3800 kg, przy jednoczesnej redukcji masy pustego wiropłatu o 53 kg. Prostota konstrukcji nowego bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwiła również prace obsługowe, poprawiając komfort lotu. Krótsze łopaty pozwolą H145 operować z mniejszych lądowisk.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 posiada układ w pełni cyfrowego sterowania silnikiem (FADEC) i cyfrowy pakiet awioniki Helionix. Efektywny 4-osiowy autopilot zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza obciążenie pilota pracą. Niski ślad akustyczny wiropłatu sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie. Na świecie lata ponad 1470 śmigłowców z rodziny H145. Spędziły one już w powietrzu łącznie ponad sześć milionów godzin. Same tylko służby HEMS użytkują ponad 470 śmigłowców z rodziny H145 (Kolejne H145 jako śmigłowce ratownicze we Francji, Ostatni H145 LUH SAR dla Niemiec).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.