We wtorek, 12 sierpnia 2025, amerykańska spółka Piasecki Aircraft Corporation zaprezentowała projekt zmodernizowanego, ciężkiego bezzałogowego statku latającego pionowego startu i lądowania do zadań transportowych Kargo II. Wcześniej, 29 kwietnia br. program statków powietrznych średniego udźwigu Kargo został w całości przejęty od spółki Kaman Air Vehicles (część Kaman Corporation).
Grafika: Piasecki Aircraft Corporation
Dzięki znacznym ulepszeniom w zakresie ładowności, układu napędowego i osiągów, Kargo II uzupełni ofertę bezzałogowych statków powietrznych Kargo, spełniając zróżnicowane wymagania zarówno w operacjach wojskowych, jak i komercyjnych. Kargo II i Kargo reprezentują rosnące portfolio bezzałogowych statków powietrznych oferowanych przez Piasecki Aircraft.
Inżynierom udało się zwiększyć udźwig z 227-363 kg (500-800 funtów) do ponad 680 kg (1500 funtów), a także zasięg z ponad 926 km (500 mil morskich) bez ładunku do 2000 km (1080 mil morskich). Kargo II zachowuje kompaktowy kadłub z nową, zoptymalizowaną przekładnię napędzaną wałem oraz większe wirniki, co zapewnia zwiększoną wydajność. Piasecki Aircraft przewiduje rozpoczęcie produkcji seryjnej w zakładach Heliplex w Coatesville w Pensylwanii z pierwszymi dostawami dla klientów wojskowych i cywilnych pod koniec 2027 (w zależności od osiągnięcia kamieni milowych w produkcji i certyfikacji).
Projekt Kargo II opiera się na udanych testach w locie i demonstracjach zrealizowanych przez Kargo pierwszej generacji w ramach wcześniejszych kontraktów z amerykańskimi Wojskami Lądowymi (US Army) i Korpusem Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), w tym autonomicznych operacji transportu ładunków i integracji z zaawansowanymi systemami sterowania lotem (najnowsza umowa dla US Army, we współpracy z Near Earth Autonomy, Inc., została zawarta 9 kwietnia br.). Kargo pierwszej generacji wejdzie do eksploatacji w USMC w przyszłym roku w ramach programu MARV-EL (Medium Autonomous Resupply Vehicle – Expeditionary Logistics).
Jego premiera ma miejsce w kluczowym momencie, ponieważ Departament Obrony USA i komercyjni dostawcy usług logistycznych coraz częściej poszukują skalowalnych, bezzałogowych alternatyw do operowania w środowiskach wysokiego ryzyka i obniżania kosztów ciągłych operacji lotniczych (LUCAS: Amerykańska kopia Gierania/Shaheda zaprezentowana wojsku).
Kargo II odzwierciedla zaangażowanie spółki Piasecki w szybki rozwój autonomicznych możliwości pionowego startu i lądowania – powiedział John Piasecki, prezes Piasecki Aircraft Corporation. Dzięki uruchomieniu tego pierwszego dużego programu rozwojowego stworzyliśmy bardziej wydajne, skalowalne rozwiązanie dla autonomicznej logistyki, zaprojektowane tak, aby sprostać zmieniającym się potrzebom zarówno klientów z sektora obronnego, jak i komercyjnego.
Początkowe zapotrzebowanie na Kargo i Kargo II jest szacowane na ponad 300 egzemplarzy z sektorów takich jak energetyka, logistyka, reagowanie na katastrofy i zdalne wsparcie infrastruktury, gdzie tradycyjne operacje śmigłowcowe są często zbyt kosztowne lub ograniczone logistycznie.
Kargo II to bezpośrednia odpowiedź na opinie operatorów, sprawdzone przypadki użycia i rzeczywiste potrzeby misji – powiedział Romin Dasmalchi, dyrektor ds. programów Cargo UAS w spółce Piasecki. Zaprojektowaliśmy platformę, która oferuje zasięg, siłę nośną i niezawodność, o które prosili operatorzy komercyjni i planiści wojskowi.
Produkcja Kargo II wykorzysta wieloletnie doświadczenie spółki w rozwoju systemów pionowego startu i lądowania oraz testach w locie. W nadchodzących miesiącach zostaną ogłoszeni kolejni partnerzy programu i podmioty wchodzące w skład łańcucha dostaw.


