We wtorek, 21 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) dokonały oblotu samolotu specjalnego przeznaczenia A320-232 ATRA (Advanced Technology Research Aircraft), zmodyfikowanego do wsparcia programu testów nowych radarów Captor E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1 dla hiszpańskich i niemieckich samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Wprawdzie samolot Airbus A320-232 o nr rejestracyjnym D-ATRA jest w użytku DLR od końca 2008 w ośrodku w Braunschweig, to teraz został zmodyfikowany pod kątem nowego zadania. Jego sekcja nosowa została zmodyfikowana pod kątem przyszłej integracji z radarem ECRS Mk.1 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz wielokanałowym odbiornikiem. Takie samo urządzenie zostało niedawno oblatane na pokładzie hiszpańskiego Typhoona.
Użytkujemy samolot w ścisłej współpracy z DLR i niemieckimi siłami zbrojnymi, aby przetestować nowy radar dla Eurofightera i doprowadzić go do dojrzałości (technologicznej), wyjaśnił Thomas Hirsch, kierownik projektu radaru E-Scan w Airbus.
Oprócz modyfikacji sekcji nosowej, inżynierowie Airbusa z Manching musieli także wzmocnić płatowiec samolotu. Wszystkie modyfikacje przeprowadzono zgodnie z właściwymi procedurami posiadacza certyfikatu typu, Airbus Commercial Aircraft w Tuluzie. Kolejne prace będą obejmować rozbudowany sprzęt testowy w kabinie, w tym dostosowane stanowisko testowe awioniki Eurofighter Typhoon oraz urządzenia wsparcia wymagań dotyczące infrastruktury chłodzenia i zasilania.
Teraz, gdy pierwszy lot został pomyślnie ukończony, testy w locie mogą rozpocząć się w tym roku. Co ciekawe, Niemcy, w przeciwieństwie do Hiszpanów wybrali platformę zastępczą do testowania radaru.
A320 ATRA ma znacznie krótszy proces zatwierdzania i może pozostać w powietrzu dłużej niż Eurofighter — mówi Hirsch, kierownik projektu radaru E-Scan. Oznacza to, że czas testowania w warunkach rzeczywistych, tj. w powietrzu, jest realizowany znacznie wcześniej, szybciej i trwa dłużej. Te aspekty znacznie przyspieszają proces rozwoju radaru.
Po zakończeniu rozwoju radary Captor E-Scan Common Radar System Mk.1 trafią na wyposażenie 20 hiszpańskich Typhoonów Tranche 4 zamówionych w programie Halcón i 38 niemieckich w programie Quadriga, a w dalszej kolejności z kolejnymi 25 hiszpańskimi w programie Halcón 2 i prawdopodobnie 20 kolejnymi niemieckimi, być może Tranche 5, które według planów ustępującego rządu miały zostać zamówione w bieżącym roku.
Prace nad radiolokatorami nowej generacji dla obu państw ogłoszono 4 sierpnia 2020 we współpracy pomiędzy hiszpańską spółką Indra a niemiecką Hensoldt.
Niemcy zatwierdziły finansowanie jeszcze w czerwcu 2020. Początkowo zakładano ich montaż na najstarszych samolotach w wersji Tranche 1, ale ostatecznie zostaną wycofane na rzecz fabrycznie nowych egzemplarzy. Hiszpania z kolei zwiększy liczbę swoich Typhoonów, wycofując część samolotów C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet).
Zmodyfikowana sekcja nosowa przed integracją z samolotem / Zdjęcie: Thomas Hirsch via LinkedIn
Równolegle powstał radar w wersji ECRS Mk.2, przeznaczony na brytyjskie Typhoony FGR4. 27 września 2024 miał miejsce oblot. Zamówiono 40 egzemplarzy dla samolotów Tranche 3 oraz rozważa się dokupienie 67 dla Tranche 2. Pierwotnie radary tej wersji miały trafić też na włoskie samoloty będące obecnie w służbie, ale wydaje się, że trafią dopiero nowo zamówione 24 egzemplarze, choć brak szczegółów w tej sprawie.
Antena radaru Captor E-Scan, wcześniej znanego jako CAESAR (CAPTOR Active Electronically Scanned Array Radar), składa się z około 1500 modułów nadawczo-odbiorczych, które zapewniają o 50% większe pole widzenia, w zakresie wykrywania, identyfikacji i namierzania celów naziemnych, nawodnych i powietrznych.
Captor E-Scan został pierowtnie opracowany przez spółkę joint venture Euroradar, złożoną ze spółek Salex ES (obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Montażem stacji zajmuje się Hensoldt, natomiast integracją z samolotami BAE Systems. Pozostałe podmioty dostarczają podzespoły.
👀 No need to rub your eyes – this image is neither AI generated nor a photomontage!
This is the hybrid of the German Aerospace Centre’s (DLR) #A320 Advanced Technology Research Aircraft (ATRA) and a #Eurofighter. The flying testbed took off for its maiden flight from… pic.twitter.com/TrDKfw668I
— Airbus Defence (@AirbusDefence) January 22, 2025
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.