W poniedziałek, 18 listopada 2024, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że dostarczyła rodzimym wojskom lotniczym (US Air Force, USAF) pierwszy rakietowy pocisk przeciwradiolokacyjny o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon), przeznaczony na integrację i testy z samolotami wielozadaniowymi Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Przekazany pocisk testowy ma zweryfikować założenia techniczne związane z integracją, czyli czy samolot może bezpiecznie go przenosić i wystrzelić.
Przypomnijmy, że 25 września 2023 spółka zwyciężyła w programie SiAW, pokonując kontrofertę Lockheed Martin i otrzymała zamówienie o wartości około 705 mln USD (wówczas 3,1 mld zł). Zapytanie o informację (RFI) w tej sprawie zostało opublikowane 9 stycznia 2020.
W ramach II fazy programu, trwającej 36 miesięcy, spółka ma dalej rozwijać system rakietowy, przeprowadzać integrację z platformą i finalizować program testów w locie w celu szybkiego prototypowania w ramach przygotowań do wdrożenia do służby. Prace są realizowane w zakładzie spółki w Northridge w Kalifornii i zakładzie produkcyjnym, gdzie w przyszłości będzie odbywać się produkcja seryjna, w Allegany Ballistics Laboratory w Zachodniej Wirginii.
W ramach II fazy programu SiAW, USAF zakładają ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej systemu do 2026. Faza ta składa się z etapu 2.1, obejmujące testy w locie na uwięzi oraz etapu 2.2 z trzema dodatkowymi testami w locie wraz z odpaleniem oraz dostarczeniem prototypowych pocisków SiAW i zasobów testowych.
SiAW będzie wykorzystywany bojowo podczas operacji przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Suppression of Enemy Air Defences, SEAD), a więc zdolny do rażenia zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, wyrzutni pocisków balistycznych i manewrujących, systemów zakłócania sygnału GPS i systemów antysatelitarnych w środowisku o silnym nasyceniu tymi środkami przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD).
SiAW bazuje na zmodyfikowanej strukturze pocisku przeciwradiolokacyjnego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range), który został opracowany przez Northrop Grumman dla samolotów pokładowych F-35C na zlecenie Marynarki Wojennej (US Navy), a prace zapoczątkowano w 2016. Pierwsza udana próba odpalenia AGM-88G AARGM-ER z doświadczalnego F/A-18E Super Hornet należącego do US Navy miała miejsce 2 sierpnia 2021.
Poza US Navy na zakup AGM-88G AARGM-ER zdecydowała się także Australia (63 pociski w pierwszej partii i 100 pocisków w drugiej) i Finlandia (150 pocisków), natomiast w kwietniu br. Polska i Królestwo Niderlandów otrzymały zgodę na ich pozyskanie (odpowiednio 360 i 265 pocisków).
Pociski są obecnie produkowane w ramach trzech wstępnych partii z nowym zespołem napędowym i ulepszoną głowicą bojową, w oparciu o nowo wyprodukowane układy naprowadzania złożone z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego. Odbywa się to inaczej, niż w przypadku bazowych AGM-88E AARGM, gdzie układ napędowy i głowica bojowa pochodzą ze zmagazynowanych pocisków poprzedniej generacji AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile).
Pocisk otrzymał nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg miał wzrosnąć dwukrotnie ze 110 km do około 220-250 km. Wzrosnąć miała także prędkość maksymalna.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.