16 czerwca federalne ministerstwo obrony Niemiec poinformowało agencję Reuters o anulowaniu programu modernizacyjnego MLU (Mid-Life Upgrade) ośmiu samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion na rzecz zakupu nowych konstrukcji dla lotnictwa marynarki wojennej (Deutsche Marine). Zgodnie z dokumentami przygotowanymi dla Komitetu Obrony Bundestagu, modernizacja ex-niderlandzkich samolotów jest nieopłacalna i muszą zostać wycofane ze służby do 2025, zamiast do 2035, jak wcześniej planowano.

Niemcy zakupiły w 2005 osiem około 20-letnich używanych Orionów w Niderlandach. Samoloty weszły do służby operacyjnej w kwietniu 2006, po zakończeniu prac remontowych i modyfikacji w zakładach Military Air Systems w bawarskim Manching, należących do EADS (obecnie Airbus Defence and Space) / Zdjęcie: Jasper Verolme, Koninklijke Luchtmacht

Niemcy zakupiły w 2005 osiem około 20-letnich używanych Orionów w Niderlandach. Samoloty weszły do służby operacyjnej w kwietniu 2006, po zakończeniu prac remontowych i modyfikacji w zakładach Military Air Systems w bawarskim Manching, należących do EADS (obecnie Airbus Defence and Space) / Zdjęcie: Jasper Verolme, Koninklijke Luchtmacht

Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) rozpoczął badanie rynku dotyczące potencjalnych ofert na zakup następców Orionów w perspektywie krótkoterminowej. Brane pod uwagę są następujące konstrukcje: Airbus C295 MPA, Rheinland Air Service RAS-72 Sea Eagle (w oparciu o ATR-72) oraz Boeing P-8A Poseidon. Nie można również wykluczyć oferty Airbusa z nowo opracowywanym A320M3A, czy promowanego w dwa lata temu w Niemczech modeli Kawasaki P-1. Opcjonalnie konstrukcje te mogą być brane pod uwagę później (Koncepcyjny Airbus A320neo M3A, 2018-07-26; Dwa C295 MPA dla Irlandii, 2019-12-16).

Wszystkie osiem samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion jest przypisanych do 3. Eskadry Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin i stacjonują w bazie lotniczej Nordholz w Dolnej Saksonii / Zdjęcie: Sascha Jonack, Bundeswehra

Wszystkie osiem samolotów patrolowych P-3C CUP+ Orion jest przypisanych do 3. Eskadry Lotnictwa Morskiego (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin i stacjonują w bazie lotniczej Nordholz w Dolnej Saksonii / Zdjęcie: Sascha Jonack, Bundeswehra

Oprócz wymagań operacyjnych, w badaniu uwzględniono rozpoczęty w kwietniu 2018 francusko-niemiecki długoterminowy projekt MAWS (Maritime Airborne Warfare System), dotyczący ewentualnego, wspólnego zakupu następcy P-3C i francuskich samolotów patrolowych Atlantique 2 (ATL2) do 2030 (warto przy tym dodać, że resursy zmodernizowanych ATL2 zostały wydłużone do 2035). Wcześniej przedstawiciele obu państw, 29 czerwca 2017, wspólnie z odpowiednikami z Włoch, Hiszpanii, Turcji i Grecji podpisali list intencyjny w sprawie współpracy nad międzynarodowym wielozadaniowym samolotem patrolowym (Cooperation on Multinational Maritime Multi Mission Aircraft Capabilities). 15 lutego 2018 do programu dołączyły Polska i Kanada.

Niemniej, dokończone zostaną prace modernizacyjne realizowane przy dwóch samolotach związane z wymianą skrzydeł. Sprawę komplikuje fakt, że samolot o nr taktycznym 60+01 został poważnie uszkodzony podczas operacji tankowania pod koniec marca 2020. W związku z tym spółka Airbus Defence and Space wykonała dla resortu obrony analizę rentowności i ryzyka dalszego utrzymania samolotów w służbie bez dokończenia modernizacji.

Potrzebę modernizacji Orionów przestawiono w rządowym raporcie z kwietnia 2011. Trzy lata później, 11 kwietnia 2014 amerykański Departament Stanu zgodził się na sprzedaż Berlinowi pakietów modernizacyjnych do tych samolotów. 22 lipca 2015 Airbus Defence and Space podpisał umowę z Lockheed Martin na produkcję skrzydeł, środkowej części kadłubów i ogonowych stateczników poziomych, a także przeprowadzenia innych modyfikacji. Jednakże rosnące koszty i problemy techniczne zmusiły Niemcy do zarzucenia programu.