10 marca tygodnik Welt am Sonntago publikował wywiad z przewodniczącą rządzącej w Niemczech partii CDU, Annegret Kramp-Karrenbauer. Polityk poinformowała, że wskazując na dobrą współpracę z Francją w zakresie prac nad wielozadaniowym samolotem bojowym w ramach programu FCAS (Future Combat Air System), zaproponowała w rozmowie z prezydentem Emmanuelem Macronem wspólną budowę lotniskowca nowej generacji.

Francja jest obecnie użytkownikiem pojedynczego lotniskowca o napędzie atomowym FS Charles de Gaulle (R 91), ale pod koniec października 2018 rozpoczęto program budowy jego następcy (lub następców) o kryptonimie PA NG

Francja jest obecnie użytkownikiem pojedynczego lotniskowca o napędzie atomowym FS Charles de Gaulle (R 91), ale pod koniec października 2018 rozpoczęto program budowy jego następcy (lub następców) o kryptonimie PA NG

Annegret Kramp-Karrenbauer powiedziała, że Niemcy i Francja już współpracują nad projektem przyszłego europejskiego myśliwca, zapraszając do udziału inne kraje. Wskazała tu deklarację udziału w programie Future Combat Air System Hiszpanii z grudnia 2018 (Hiszpania dołączy do FCAS?, 2018-12-05). Dodała, że w następnym etapie Paryż i Berlin mogłyby rozpocząć od symbolicznego projektu budowy wspólnego europejskiego lotniskowca, aby podkreślić globalne znaczenie Unii Europejskiej.

Z uwagi na realizowany przez Francję i Niemcy (a także niebawem Hiszpanię) program samolotu bojowego 6. generacji FCAS, Paryż planuje wariant pokładowy, który mógłby trafić na ewentualny europejski lotniskowiec / Zdjęcia: Marine Nationale

Z uwagi na realizowany przez Francję i Niemcy (a także niebawem Hiszpanię) program samolotu bojowego 6. generacji FCAS, Paryż planuje wariant pokładowy, który mógłby trafić na ewentualny europejski lotniskowiec / Zdjęcia: Marine Nationale

Warto przypomnieć, że podczas targów EuroNaval 2018, 23-26 października, Francja oficjalnie rozpoczęła program budowy jednego lub dwóch lotniskowców nowej generacji PA NG (Porte-Avions de Nouvelle Génération), który zastąpiłby w Marine Nationale niedawno zmodernizowany atomowy FS Charles de Gaulle (R 91). Pierwszy okręt miałby wejść do służby najwcześniej na początku lat 2030. wraz z morskim wariantem samolotu bojowego opracowywanego w ramach programu FCAS (EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25; Charles de Gaulle po modernizacji, 2018-11-09).

Analiza
Pomysł europejskiego lotniskowca wyszedł bezpośrednio od Annegret Kramp-Karrenbauer, która według sondaży jest najpoważniejszym kandydatem na nowego kanclerza, po zapowiedzianym przez Angelę Merkel odejściu z polityki w 2021. Został jednak skrytykowany przez specjalistów i komentatorów. Bruno Tertais, który jest zastępcą dyrektora we francuskim think tanku Fondation pour la Recherce Strategique, nazwał pomysł absurdalnym i bezsensowym. Z kolei Ulrike Franke z Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych uważa to niezbyt przemyślanym wzmocnieniem europejskich zdolności obronnych. Wolfgang Ischinger, były Ambasador Niemiec w Waszyngtonie i przewodniczący Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa zasugerował, że Niemcy tak naprawdę nie wiedzą, co zrobić z takim okrętem, gdyż jest elementem projekcji siły geopolitycznej.

Niemniej jest to kolejny głos z wysokiego szczebla wzywający władze Francji i Niemiec do zawężenia współpracy na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju sił zbrojnych. W listopadzie 2018 generał Philippe Lavigne, szef sztabu wojsk lotniczych Francji (Armée de l’Air) zasugerował możliwość opracowania wspólnie z Niemcami ciężkiego śmigłowca transportowego. Projekt mógłby zostać ujęty w kolejnej ustawie ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) po 2025. Jednak pod koniec lutego 2019 Bundeswehra formalnie rozpoczęła samodzielny program o kryptonimie STH (Schwere Transporthubschrauber) na wiropłaty nowej generacji tej klasy (Ciężki śmigłowiec z Europy?, 2018-11-09; Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28).