W poniedziałek, 9 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało, że samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II stacjonujące w estońskiej bazie lotniczej Ämari od ponad tygodnia przechwyciły nad Morzem Bałtyckim trzy rosyjskie samoloty wojskowe w ramach misji NATO Baltic Air Policing.
Su-24MR / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Holendrzy przylecieli do Estonii 29 listopada, gdzie 1 grudnia rozpoczęli dyżur. Pozostaną tam do końca marca 2025.
Jak czytamy, w piątek 6 grudnia br. para dyżurna F-35A została poderwana dwukrotnie w ramach alarmowych startów (QRA-I, Quick Reaction Alert – Interceptor) w celu identyfikacji i przechwycenia statków powietrznych w pobliżu przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
W pierwszym przypadku przechwycono dwa rosyjskie samoloty wojskowe: rozpoznawczy Su-24MR (wyspecjalizowany wariant bombowca frontowego Su-24M; w kodzie NATO: Fencer) oraz transportowy An-72 (w kodzie NATO: Coaler). Podczas drugiego alarmu przedmiotem zainteresowania był rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A).
Su-24MR to wyspecjalizowany samolot rozpoznawczy wywodzący się z samolotu bombowego Su-24, wyposażony w różnorodne czujniki i systemy przeznaczone do misji zwiadowczych, w tym w pokładowy radar obserwacji bocznej (SLAR) do mapowania i obserwacji dużych obszarów, kamery na podczerwień i optyczne do wykonywania zdjęć o wysokiej rozdzielczości do identyfikacji celów, a także systemy rozpoznania radioelektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych.
Ił-20M jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELINT). Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.
Nie opublikowano fotografii z Ił-20M, ale samoloty tego typu są często przechwytywane przez lotnictwo sojusznicze nad Bałtykiem. 14 czerwca br. szwedzki samolot wielozadaniowy przechwycił w rejonie Gotlandii rosyjskiego Su-24MR, natomiast Ił-20M otrzymywał eskorty polskich F-16 Jastrząb (w sierpniu i maju br., a wcześniej w grudniu 2021 i maju 2017), również niderlandzkich F-35A, ale stacjonujących wówczas w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim (luty 2023) czy niemieckich Eurofighter EF-2000 Typhoon (listopad 2022 i styczeń 2023). Problemy z rosyjskim lotnictwem wojskowym w pobliżu swoich granic mają też Finowie.
Twee Nederlandse F-35's hebben afgelopen vrijdag vanuit Estland drie Russische vliegtuigen boven de Oostzee geïdentificeerd en begeleid. De Nederlandse vliegtuigen bewaken sinds deze maand het luchtruim aan de oostgrens van het NAVO-grondgebied. pic.twitter.com/WcustwQiHy
— Ministerie van Defensie (@Defensie) December 9, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.