Przejdź do serwisu tematycznego

Polskie samoloty przechwyciły rosyjskiego Ił-20M

3 i 6 maja br. pary dyżurne polskich MiG-29 i F-16 dwukrotnie przechwyciły nad Morzem Bałtyckim rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.

We wtorek, 7 maja 2024, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że 3 i 6 maja br. pary dyżurne polskich MiG-29 i F-16 dwukrotnie przechwyciły nad Morzem Bałtyckim rosyjski samolot zwiadu obrazowego i elektronicznego Ił-20M.

Zdjęcie: DO RSZ via X

Bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej to jeden z priorytetów Wojska Polskiego. Każdego dnia piloci SZ RP czuwają i są w gotowości, aby zapewnić ochronę polskiego nieba.

6 maja 2024 roku para dyżurna MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku dokonała przechwycenia oraz identyfikacji wizualnej samolotu Federacji Rosyjskiej.

Myśliwce przechwyciły samolot Ił-20, który wystartował z lotniska w Obwodzie Królewieckim i kontynuował lot w przestrzeni międzynarodowej nad Morzem Bałtyckim wykonując misję rozpoznawczą, bez naruszenia polskich wód terytorialnych.

Ten sam samolot został przechwycony również 3 maja 2024 roku przez parę dyżurną F-16 z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

Ochrona polskiej przestrzeni powietrznej to fundament bezpieczeństwa naszego kraju. Dzięki sprawnemu działaniu personelu naziemnego oraz załóg samolotów możemy być pewni, że jesteśmy chronieni przed zagrożeniami z powietrza – czytamy we wpisie DO RSZ na platformie społecznościowej X.

Zgodnie z dołączoną fotografią, przechwycony samolot to Ił-20M o nr rejestracyjnym RF-93611. Samolot tego typu został przechwycony nad Bałtykiem 13 lutego 2023 przez niderlandzkie F-35A Lightning II, stacjonujące 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim oraz 8 grudnia 2021 i 15 maja 2017 przez polskie F-16C, stacjonujące w 1. Bazie Lotniczej w Szawlach – we wszystkich przypadkach w ramach wsparcia misji NATO Baltic Air Policing.

Ten sam Ił-20M (RF-93611) został przechwycony 28 listopada 2022 przez parę niemieckich Eurofoghter Typhoon, stacjonujących w estońskiej bazie lotniczej Ämari, oraz ponownie 27 stycznia 2023., ale tym razem para dyżurna wystartowała z bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, gdzie stacjonuje 73. Eskadra Lotnictwa Taktycznego Steinhoff (Taktisches Luftwaffengeschwader 73, TLG 73).

17 września 2018 inny rosyjski Ił-20M został omyłkowo zestrzelony z 15-osobową załogą na pokładzie przez syryjską obronę powietrzną, w czasie izraelskiego ataku rakietowego na cele w Syrii (Ił-20M zestrzelony u wybrzeży Syrii).

Z kolei 13 kwietnia 2014 rosyjski Ił-20M zbliżył się do przestrzeni powietrznej Turcji w rejonie Morza Czarnego i został przechwycony przez cztery F-16, a 22 października 2014 jeden z samolotów naruszył przestrzeń powietrzną Estonii.

Ił-20M (w kodzie NATO: Coot-A) jest wyspecjalizowaną wersją samolotu Ił-18 (dlatego alternatywne oznaczenie to Ił-18D-36 Bizon), przeznaczoną do prowadzenia zwiadu obrazowego, rozpoznania łączności (COMmunications INTelligence, COMINT) i rozpoznania elektronicznego (ELectronic INTelligence, ELINT), tj. przechwytywania emisji sygnałów elektromagnetycznych. Jest wyposażony w szeroki zestaw czujników optoelektronicznych A-87P LOROP, Romb 4 i Wisznaja, a także pokładowy radar obserwacji bocznej z anteną fazowaną Igła-1 (ang. Side-Looking Airborne Radar, SLAR) oraz systemy komunikacji satelitarnej do transferu informacji w czasie rzeczywistym. Prototyp Ił-20M oblatano w marcu 1968. Wyprodukowano 20 egzemplarzy, z których w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) pozostaje 14.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X