W czwartek, 27 lutego 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że podpisał umowy o wartości ok. 1,4 mld SEK (525,648 mln zł) z rodzimymi spółkami Scania Sverige AB i Volvo Defense na dostawy dużych partii samochodów ciężarowych różnych wariantów z dostawami w latach 2025-2026 i do 2027 w przypadku opcji.
Zdjęcia: Scania Sverige AB, FMV
Zgodnie z informacją spółki Scania Sverige AB, umowa dotyczy dostawy 475 samochodów ciężarowych w trzech wariantach z opcją na 375 kolejnych. Umowa obejmuje trzy warianty pojazdów ciężarowych Scania Gryphus XT: 75 egzemplarzy z zabudową furgonową w układzie napędowym 6×6 (z opcją na 75 kolejnych), 300 egz. z zabudową skrzyniową i żurawiem w układzie 4×4 (z opcją na 200 kolejnych) i 100 egz. z platformą podkontenerową w układzie 6×6 (z opcją na 100 kolejnych). Będą wykorzystywane przez szwedzkie jednostki logistyczne m.in. do transportu ładunków i innych pojazdów.
Jest to największe jednorazowe zamówienie ze strony szwedzkiego wojska na pojazdy logistyczne Scania od lat 1980., realizowane w ramach wcześniejszej umowy ramowej.
Jesteśmy zarówno dumni, jak i zaszczyceni, że Szwedzkie Siły Zbrojne wybrały Scanię na wykonawcę strategicznego ważnego zamówienia. Jest to oczywiście uznanie dla naszych pojazdów i naszej zdolności do sprostania twardym wymaganiom stawianym celom obronnym – powiedział Johan Uhlin, dyrektor wykonawczy Scania Sverige AB.
Umowa jest częścią długoterminowych wysiłków szwedzkich sił zbrojnych na rzecz wzmocnienia ich zdolności logistycznych. Scania od dawna jest niezawodnym partnerem Sił Zbrojnych i dostarczyła solidne i wydajne rozwiązania, które mogą działać we wszystkich rodzajach terenu i warunkach.
Jest to znaczący kamień milowy dla naszej długoterminowej współpracy z urzędem zamówień obronnych i Szwedzkich Siłami Zbrojnymi. Scania jest dostawcą dla szwedzkiej obronności od ponad 100 lat i przyczyniła się do odporności kraju. Pojazdy te przyczynią się do tego, że szwedzkie wojsko będzie mogło wykonywać swoje rozległe misje w jeszcze bardziej wydajny i elastyczny sposób – dodał Johan Uhlin.
Spółka Volvo Defense dostarczy z kolei 300 samochodów ciężarowych FMX z zabudową skrzyniową i żurawiem w układzie 6×6 (z opcją na 200 kolejnych).
Naprawdę dobrze jest móc dostarczyć te pojazdy Siłom Zbrojnym. Poprzednie dostawy zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników, a współpraca zarówno z Volvo, jak i Scanią jest w tym czynnikiem sukcesu. Fakt, że teraz dodajemy do zamówienie kolejne 775 nowoczesnych ciężarówek (w ramach zamówienia podstawowego) do Sił Zbrojnych oznacza silny wzrost możliwości – powiedział Jonas Silfver Wikstrand, kierownik sekcji ciężkich pojazdów kołowych w FMV.
Jesienią ub. r. dostawcy mogli składać oferty na warunkach określonych w umowie ramowej oraz w opisie w nowych dokumentach przetargowych. Na tej podstawie FMV zamówiło trzy typy ciężarówek od Scanii i jeden typ od Volvo.