20 marca br. amerykańska spółka Boeing poinformowała o rozpoczęciu montażu końcowego pierwszego seryjnego egzemplarza zmodernizowanego ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Block II w najnowszej konfiguracji. Prototyp (pierwszy z trzech) w tej konfiguracji został oblatany 4 kwietnia 2019.
Oblatany niecałe cztery lata temu prototyp CH-47F Block II / Zdjęcie: Boeing
Montaż końcowy jest realizowany w zakładach Boeinga w Ridley Park koło Filadelfii w Pensylwanii. Ma zostać dostarczony zamawiającemu, czyli amerykańskim wojskom lądowym (US Army) na początku 2024. Jest to pierwszy z ośmiu egzemplarzy tej wersji, które mają zostać przekazane do końca listopada przyszłego roku.
Pierwsze cztery seryjne CH-47F Block II (Lot 1) zostały zamówione we wrześniu 2020 za 136 mln USD z rozpoczęciem produkcji komponentów do nich w kwietniu 2022. Kolejne dwa (Lot 2) zamówiono we wrześniu 2022 za 63 mln USD. Kongres autoryzował również środki w wysokości 177 mln USD na śmigłowce partii Lot 3 i 23 mln USD na pokrycie części zakupu partii Lot 4. Jednocześnie są zamawiane seryjne wiropłaty wariantu MH-47G Block II dla Dowództwa Operacji Specjalnych (US SOCOM), współdzielący komponenty z CH-47F Block II (łącznie plan zamówień obejmuje 69 egzemplarzy).
Większość CH-47F Block II dla US Army ma powstać poprzez przebudowę produkowanych od 2006 CH-47F Block I. Pierwszymi użytkownikami eksportowymi najnowszej wersji Chinooka będą Wielka Brytania (14 egzemplarzy), Egipt (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23), prawdopodobnie Korea Południowa (18 egzemplarzy) i Niemcy (60 egzemplarzy). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.
CH-47 Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).
Co ciekawe, 12 listopada 2019 pojawiły się pierwsze fotografie CH-47F Block I, wyposażonego w dwa silniki General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) o mocy 7500 KM każdy, pochodzące ze śmigłowca CH-53K King Stallion. Został oblatany 23 września 2020. Dzięki temu uzyskano 154% mocy, standardowych dla CH-47, jednostek napędowych typu T55-715. Jest to związane z planami US Army dotyczącymi dalszej modernizacji śmigłowców do wariantu Block III z nowymi silnikami turbowałowymi FATE (Future Affordable Turbine Engine) o mocy 6000 KM i wydłużonym kadłubem. Wariant ma zostać wdrożony po 2025, co pozwoli na utrzymanie śmigłowców tej rodziny w eksploatacji przynajmniej do lat 2060.
Coming soon! The first CH-47F Block II #Chinook helicopter has entered final assembly — the last step in production before delivery to the @USArmy. The Block II variant will allow the Army to fly farther and lift more for the next 30-plus years.
More: https://t.co/0CCL4RmXX2 pic.twitter.com/kYKHMqzkRv
— Boeing Defense (@BoeingDefense) March 20, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.