Przejdź do serwisu tematycznego

Modyfikacja pojazdów MaxxPro Plus dla ZEA

Amerykańskie wojska lądowe (US Army) zleciły przeprowadzenie prac remontowych i modyfikacji pojazdów minoodpornych Navistar Defense MaxxPro Plus, przeznaczonych dla wojsk lądowych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W piątek, 29 grudnia 2023, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal, w stanie Michigan, podpisało umowę o wartości 60 919 205 USD (237 mln zł) ze spółką Defense z Madison Heights, w stanie Wisconsin, na przeprowadzenie prac remontowych i modyfikacji floty pojazdów minoodpornych (Mine Resistant Ambush Protected, MRAP) typu MaxxPro Plus, przeznaczonych dla wojsk lądowych Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).

Navistar Defense MaxxPro Plus / Zdjęcie poglądowe: US Army

Prace będą realizowane w West Point, w stanie Missisipi, z terminem do 1 lipca 2025. Całość funduszy pochodzi ze środków programu FMS (Foreign Military Sales) na rzecz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Wojska lądowe ZEA użytkują obecnie około 794 pojazdy minoodporne Oshkosh M1240 M-ATV i 388 BAE Caiman (z 1150 zamówionych we wrześniu 2014, wśród 4500 pojazdów klasy MRAP za równowartość 2,5 mld USD).

7 maja 2020 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooparation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do ZEA łącznie 4569 pojazdów minoodpornych w ramach programu Excess Defense Articles (EDA), czyli w większości na koszt USA.

Rząd w Abu Zabi wnioskował o dostarczenie 3375 opancerzonych pojazdów minoodpornych z rodziny Navistar Defense MaxxPro w wersjach: Long Wheel Base (LWB), Recovery Vehicle (MRV), Dash i Plus (podwozia i kabiny MEAP), jak również 1150 kolejnych pojazdów minoodpornych BAE Caiman w wersjach bez opancerzenia i opancerzonych Caiman Plus (podwozia i kabiny) oraz 44 kolejne pojazdy minoodporne Oshkosh M1240 M-ATV (Tysiące MRAP dla ZEA).

Pojazdy te pochodzą z nadwyżek zasobów US Army. Kongres USA zezwolił na eksport pojazdów pochodzących z nadwyżek do państw zaprzyjaźnionych 6 sierpnia 2014. Większość z nich była wykorzystywana przez amerykańskie kontyngenty wojskowe stacjonujące w Iraku i Afganistanie, a obecnie są zmagazynowane. W ten sam sposób Polska pozyskała 300 wielozadaniowych transporterów opancerzone Cougar 4×4 dla 18. Dywizji Zmechanizowanej oraz kolejne 79 egzemplarzy M1240A1 M-ATV z dostawami w styczniu br., które dołączą do 45 użytkowanych przez Wojska Specjalne od 2016 (Kolejne M-ATV dla Wojsk Specjalnych, Trzecia partia Cougarów w Polsce).

Warto również dodać, że USA, w ramach pakietów pomocy wojskowej, przekazały siłom zbrojnym Ukrainy 440 pojazdów typu MaxxPro.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA: Redefinicja programu samolotu 6. generacji NGAD z powodu kosztów

Sekretarz amerykańskich wojsk lotniczych Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych…

Logistyczne wzmocnienie programu Pilica+. Kolejna umowa podpisana

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 1,4 mld zł z Konsorcjum PGZ-Pilica+ na dostawę pakietów logistycznego i szkoleniowego oraz wyposażenia laboratorium dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich Pilica+.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

Nadlatuje Pegaz

2019-05-31
X