W czwartek, 12 czerwca 2025, włoska spółka Leonardo poinformowała, że samoloty szkolno-treningowe M-345 HET (High Efficiency Trainer), lokalnie oznaczone we włoskich wojskach lotniczych (Aeronautica Militare) jako T-345A, oficjalnie rozpoczęły służbę operacyjną, osiągając status wstępnej gotowości operacyjnej IOC (Initial Operational Capability).
T-345A jest rozwinięciem samolotu SIAI-Marchetti S.211, poprzez pośredni model M-311 / Zdjęcie: Leonardo
Wczoraj w bazie lotniczej Lecce-Galatina, gdzie mieści się 61. Skrzydło Szkolne (61° Stormo) odbyła się uroczystość wycofania ze służby samolotów szkolno-bojowych T-339A (Aermacchi MB-339) i wprowadzenie ich następców.
Ministerstwo Obrony Włoch zamówiło dotychczas 18 samolotów w dwóch transzach w 2017 (5 egzemplarzy) i 2019 (13 egzemplarzy) na bazie doświadczeń z dwoma prototypami, oblatanymi 29 grudnia 2016 i 21 grudnia 2018. W 2020 samolot został certyfikowany, a seryjne dostawy zapoczątkowano 23 grudnia tego samego roku – przekazano pierwsze dwa egzemplarze (dalsze dostawy wstrzymano do 19 grudnia 2023 z powodu problemów technicznych, później przekazano kolejne dwa). Co ciekawe, do 2024 zakładano, że T-345A zastąpią Aermacchi MB-339-A/PAN w zespole akrobacyjnym Freccie Tricolori, ale ostatecznie są wdrażane większe T-346 Master. Łącznie planuje się zakup 45 egzemplarzy.
M-345 HET wyposażono w silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44-4M o ciągu 15,1 kN, zapewniający prędkość maksymalną 778 km/h i pułap 40 000 stóp. Samoloty mają możliwość przenoszenia ładunków na belkach podskrzydłowych w konfiguracji lekkiego samolotu bojowego. Zostały też wyposażone w system sterowania HOTAS (Hands on Throttle and Stick), wyświetlacze nahełmowe HUD (Head-up Display), wielofunkcyjne wyświetlacze MFD (Multi-Function Displays) oraz szyfrowane łącze wymiany danych.
Wyposażenie obejmuje m.in. cyfrową mapę ruchomą, nawigację bezwładnościową i satelitarną, radiowysokościomierz, system TACAN, transponder systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) oraz system ostrzegania przed kolizją.
Samoloty będą służyć do nauki podstaw lotnictwa wojskowego oraz przygotowania do bardziej zaawansowanego treningu na wspomnianych samolotach T-346A (M-346 Master) w fazie czwartej (Lead-In Fighter Training, LIFT).
Si è conclusa alla base di Galatina (LE) la cerimonia di phase-out del #T339A e phase-in del #T345A, segnando un momento storico per l’@ItalianAirForce. Un’occasione per presentare l’ecosistema addestrativo integrato di #Leonardo, fondato su #innovazione, efficienza e prontezza… pic.twitter.com/vWigNE2M1M
— Leonardo (@Leonardo_IT) June 12, 2025