We wtorek, 11 marca 2025, brytyjska spółka Pearson Engineering poinformowała, że otrzymała od Polski zamówienie o nieujawnionej wartości na dostawę 99 modułów do zamontowania osprzętu inżynieryjnego SLICE na potrzeby czołgów M1A2SEPv3 Abrams.
Zdjęcie i grafika: Pearson Engineering
To ważny kontrakt dla Pearson Engineering, ponieważ chcemy rozszerzyć nasze wsparcie na operatorów różnych typów pojazdów. Pearson Engineering zawsze będzie domem wojsk inżynieryjnych i inwestujemy dużo w następną generację możliwości, aby sprostać specjalistycznym wymaganiom. Wiemy również, że zwinność i elastyczność są kluczowe podczas podejmowania manewrów lądowych. Umożliwiając interoperacyjność przedniego osprzętu inżynieryjnego za pośrednictwem SLICE, mamy nadzieję, że siły zbrojne będą mogły zapewnić ogólnie lepsze efekty, które zapewnią przewagę w walce – powiedział Richard Beatson, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Pearson Engineering.
Ujawniony po raz pierwszy 5 listopada 2020 zestaw SLICE pozwala na szybką integrację na zasadzie plug&play osprzętu inżynieryjnego, takiego jak np. trały przeciwminowe TWMP (Track Width Mine Plough) i wykopowe FWMP (Full Width Mine Plow) czy lemiesze do spychania uszkodzonych pojazdów i wykonywania innych prac (od 2 do 10 minut, w zależności od wyszkolenia żołnierzy). W przypadku uszkodzenia osprzętu możliwe jest automatyczne odrzucenie go bez opuszczania pojazdu przez załogę.
Konstrukcja modułu SLICE nie wymaga żadnych modyfikacji pojazdów oraz nie wpływa na jego zdolności bojowe i przeżywalność na polu walki. Zestaw SLICE pozwala na interoperacyjność pomiędzy czołgami podstawowymi a dedykowanymi czołgami saperskimi.
Zgodnie z informacją, Polska zdecydowała się na pozyskanie trałów TWMP i lemieszy. Warto dodać, że zestawy SLICE powinny być kompatybilne nie tylko z 250 czołgami M1A2SEPv3, których pierwsze dostawy niedawno rozpoczęły się, ale także starszymi 116 M1A1FEP, uzupełniając zdolności inżynieryjne wraz z planowanymi do zamówienia 25 czołgami saperskimi M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle) na bazie Abramsa.
Polska jest drugim klientem na zestawy SLICE, po tym jak 5 czerwca 2023 zamówienie złożył nieujawniony klient wraz z zestawami interfejsu pojazdu, lemieszy ogólnego przeznaczenia, trałów wykopowych, trałów toczonych, walców, ramienia manipulatora koparki z łyżką i pazurem oraz magnetycznego sprzętu do neutralizacji min.
Schemat integracji zestawu SLICE z czołgiem
Jak podkreśla Pearson Engineering, zapotrzebowanie na wyposażenie wsparcia inżynieryjnego dla czołgów i innych pojazdów bojowych pojawia się, gdy pole walki na szerszych odcinkach terenu zostaje zaminowane oraz wymaga prac ziemnych w celu opóźnienia przeciwnika. Dedykowane pojazdy inżynieryjne, mimo że oferują ważne specjalistyczne możliwości, nie mogą być wszędzie przez cały czas, zmuszając dowódców do podejmowania decyzji w oparciu o dostępność zasobów, a nie najlepsze zdolności. Zestawy SLICE zapewniają niezależność jednostek bojowych od pododdziałów inżynieryjnych, zwiększając przeżywalność i szybkość operacji lądowych.
Dzięki temu dedykowany sprzęt inżynieryjny, taki jak czołgi saperskie czy mosty szturmowe mogą skupiać się najbardziej specjalistycznych i niebezpiecznych zadaniach, które wspierają ogólny strategiczny wysiłek sił własnych, tworząc bezpieczne trasy dla konwojów, kładąc mosty tymczasowe czy radząc sobie ze złożonymi przeszkodami.
Spółka Pearson Engineering od po dziesięcioleci wspiera zdolności inżynieryjne amerykańskich Wojsk Lądowych (US Army) i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), dostarczając szeroką gamę osprzętu inżynieryjnego do czołgów M1 Abrams, czołgów saperskich M1150 ABV, pojazdu wsparcia inżynieryjnego wariancie inżynieryjnym M1132 ESV Stryker i szeregu pojazdów minoodpornych klasy MRAP.
Co ciekawe, w tym roku rozpoczną się dostawy 18 seryjnych wozów pomocy technicznej Rosomak-WPT, które będą wyposażone w lemiesz ogólnego przeznaczenia Pearson Engineering, pełniący funkcję kotwy przy pracy zespołu wyciągarek bocznych, podpory przy pracy żurawia oraz służący do spychania innych pojazdów i torowania drogi (MSPO 2021: Wóz pomocy technicznej Rosomak-WPT).
https://twitter.com/Pearson_Eng_Ltd/status/1899462784548548753