29 października amerykańska agencja współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na sprzedaż Japonii pakietu modernizacyjnego dla samolotów F-15J.

Modernizacja obejmie 98 samolotów F-15J Kai na wyposażeniu Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

Modernizacja obejmie 98 samolotów F-15J Kai na wyposażeniu Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

Maksymalna wartość ewentualnego umowy to 4,5 mld USD (17,35 mld zł). Obejmuje dostawy zestawów Japanese Super Interceptor (JSI) do modernizacji 98 samolotów wielozadaniowych Mitsubishi F-15J Kai. Termin rozpoczęcie dostaw zmodernizowanych myśliwców do japońskich wojsk lotniczych to lipiec 2023.

Pakiet obejmuje 103 stacje radiolokacyjne Raytheon APG-82(V)1 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), 116 komputerów misji ADCP II (Advanced Display Core Processor II) oraz 101 zestawów systemu walki radioelektronicznej BAE Systems ALQ-239 DEWS (Digital Electronic Warfare System).

Umowa obejmuje także dostawy zestawów planowania misji JMPS z oprogramowaniem, szkoleniem i wsparciem, moduły kryptograficzne SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module) i szyfrowane radiostacje ARC-210 RT-1990A(C).

W ramach kontraktu zrealizowana będzie integracja z uzbrojeniem, dostarczone urządzenia obsługi naziemnej – w tym symulatory misji, a do Japończyków trafi pakiet wsparcia, części zamiennych i naprawczych oraz pakiet logistyczny (Japonia wycofa RF-4E Phantom II, 2019-01-08).

Analiza
Japonia od ponad roku informowała o planach modernizacji przynajmniej części z blisko 200 samolotów wielozadaniowych F-15J. W tym radar AESA i system walki radioelektronicznej DEWS były wymieniane jako niezbędne elementy pakietu.

Głównym wykonawcą potencjalnego kontraktu będzie Boeing, ale rząd w Tokio będzie mógł zrealizować niektóre prace w rodzimej spółce Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Była zaangażowana w budowę japońskich F-15J.

Stacja radiolokacyjna APG-82(V)1 (wcześniej znana jako APG-63(V)4) stopniowo staje się standardem w należących do amerykańskich sił powietrznych (USAF, US Air Force) samolotach F-15E Strike Eagle i trafi do zamówionych przez Departament Obrony F-15EX Advanced Eagle.

Radary wybrał także Izrael w ramach programu modernizacji samolotów F-15I Ra’am. W przeciwieństwie do samolotów amerykańskich i izraelskich kabiny F-15J JSI nie zostaną zmodernizowane. Nie przewidziano czujników podczerwieni i nowych wyświetlaczy nahełmowych. Niemniej, takie systemy są opracowywane i testowane w Japonii (F-15EX z bliska, 2019-04-17).

Radar F-15J JSI będzie współpracował z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrzne nowej generacji. Rozważa się integrację samolotów z AIM-120 AMRAAM i AAM-4B. Te ostatnie, jako pierwsze na świecie zostały wyposażone we własny radar AESA. Japonia współpracuje z Wielką Brytanią i konsorcjum MBDA w ramach projektu Joint New Air-to-Air Missile (JNAAM).

W grudniu 2017 Ministerstwo Obrony Japonii poinformowało o planach integracji samolotów F-15J z pociskami manewrującymi AGM-158 JASSM i AGM-158C LRASM. Sugerowano, że zmodernizowany F-15J miałby przenosić do 16 pocisków klasy powietrze-powietrze, jednak brak informacji o takim zakresie prac w informacji DSCA (Japońskie F-35 z JSM, 2019-03-12).