We wtorek, 7 maja 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że dostarczy system łączności zewnętrznej oraz system Walki Radioelektronicznej dla fregat Miecznik. W Stoczni powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej. PGZ Stocznia Wojenna podpisała dwie umowy na dostawy wyposażenia dla fregat Miecznik z niemiecką spółką Rohde & Schwarz.
Pierwsza z umów obejmuje dostawę zestawów środków zewnętrznej łączności radiowej zakresu HF/VHF/UHF. Dostarczone przez R&S radiostacje, odbiorniki oraz elementy pola antenowego będą stanowiły elementy Zintegrowanego Systemu Łączności (IcommS) produkcji PGZ Stoczni Wojennej. Podobne systemy rozwijane i dostarczane są przez PGZ SW, m.in. na niszczyciele min typu Kormoran, gdzie spotkały się z bardzo przychylnymi ocenami użytkowników. Na Mieczniki trafi rozwiązanie, które jest efektem kilku lat pracy rozwojowej stoczniowego Ośrodka Elektroniki i Uzbrojenia. Polski IcommS zapewni bezpieczną wymianę informacji w kanałach taktycznych z wykorzystaniem terminali końcowych audio oraz zarządzaniem tekstowych wiadomości militarnych MMHS Hermes.
Druga umowa dotyczy dostawy systemu walki radioelektronicznej (RESM/CESM). Mieczniki zostaną wyposażone w sprawdzone nowoczesne systemy WRE firmy Rohde & Schwarz stosowane z powodzeniem na niedawno oddanych do użytku czterech niemieckich fregatach F125. Te same systemy znajdą się również na przyszłych fregatach typu F-126. Dzięki budowanej w ostatnich latach strategicznej relacji między firmami, w PGZ Stoczni Wojennej powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej i SIGINT w oparciu o symulator oprogramowania R&S. Będzie to jedyna w Polsce międzynarodowa baza inżynieryjno-szkoleniowa RESM/CESM oraz COMINT i ELINT dla okrętów Marynarki Wojennej RP.
Systemy Walki Radioelektronicznej (ang. Electronic Warefare, Walka Radioelektroniczna WRE w nomenklaturze NATO) wykorzystują sprzęt elektroniczny w operacjach wojskowych, aby zapewnić przewagę siłom sojuszniczym. Celem działań WRE jest identyfikacja, przechwycenie i ocena zagrożeń, uzupełnienie obrazu z rozpoznania systemów łączności i sygnałów radiolokacyjnych i przedstawienie skondensowanych informacji w systemie zobrazowania pola działań i walki, ułatwiających podejmowanie decyzji przez załogi okrętów.
Dzięki zakontraktowanemu systemowi, polskie fregaty będą w stanie wykrywać, ustalać kierunek, przechwytywać, identyfikować, rejestrować i analizować sygnały radarowe i sygnały łączności radiowej.
26 kwietnia br. PGZ Stocznia Wojenna informowała o zakończeniu w Niemczech testów silnika wysokoprężnego MTU 20V 8000 M71 napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik.
Stępkę Wichra pod numerem budowy B106/1 położono 31 stycznia br. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Wodowanie zaplanowano na III kwartał 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.
Dzięki podpisaniu 15 grudnia ub. r. czwartego aneksu do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik, pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Agencją Uzbrojenia, wykonawca mógł zakontraktować nie tylko silniki, ale także system bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, system obrony powietrznej MBDA CAMM Sea Ceptor, czy uniwersalne kontenerowe wyrzutnie pionowego startu Mark 41 Vertical Launch System (Mk 41 VLS).
Na podstawie informacji prasowej