We wtorek, 7 maja 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że dostarczy system łączności zewnętrznej oraz system Walki Radioelektronicznej dla fregat Miecznik. W Stoczni powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej. PGZ Stocznia Wojenna podpisała dwie umowy na dostawy wyposażenia dla fregat Miecznik z niemiecką spółką Rohde & Schwarz.
Pierwsza z umów obejmuje dostawę zestawów środków zewnętrznej łączności radiowej zakresu HF/VHF/UHF. Dostarczone przez R&S radiostacje, odbiorniki oraz elementy pola antenowego będą stanowiły elementy Zintegrowanego Systemu Łączności (IcommS) produkcji PGZ Stoczni Wojennej. Podobne systemy rozwijane i dostarczane są przez PGZ SW, m.in. na niszczyciele min typu Kormoran, gdzie spotkały się z bardzo przychylnymi ocenami użytkowników. Na Mieczniki trafi rozwiązanie, które jest efektem kilku lat pracy rozwojowej stoczniowego Ośrodka Elektroniki i Uzbrojenia. Polski IcommS zapewni bezpieczną wymianę informacji w kanałach taktycznych z wykorzystaniem terminali końcowych audio oraz zarządzaniem tekstowych wiadomości militarnych MMHS Hermes.
Druga umowa dotyczy dostawy systemu walki radioelektronicznej (RESM/CESM). Mieczniki zostaną wyposażone w sprawdzone nowoczesne systemy WRE firmy Rohde & Schwarz stosowane z powodzeniem na niedawno oddanych do użytku czterech niemieckich fregatach F125. Te same systemy znajdą się również na przyszłych fregatach typu F-126. Dzięki budowanej w ostatnich latach strategicznej relacji między firmami, w PGZ Stoczni Wojennej powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej i SIGINT w oparciu o symulator oprogramowania R&S. Będzie to jedyna w Polsce międzynarodowa baza inżynieryjno-szkoleniowa RESM/CESM oraz COMINT i ELINT dla okrętów Marynarki Wojennej RP.
Systemy Walki Radioelektronicznej (ang. Electronic Warefare, Walka Radioelektroniczna WRE w nomenklaturze NATO) wykorzystują sprzęt elektroniczny w operacjach wojskowych, aby zapewnić przewagę siłom sojuszniczym. Celem działań WRE jest identyfikacja, przechwycenie i ocena zagrożeń, uzupełnienie obrazu z rozpoznania systemów łączności i sygnałów radiolokacyjnych i przedstawienie skondensowanych informacji w systemie zobrazowania pola działań i walki, ułatwiających podejmowanie decyzji przez załogi okrętów.
Dzięki zakontraktowanemu systemowi, polskie fregaty będą w stanie wykrywać, ustalać kierunek, przechwytywać, identyfikować, rejestrować i analizować sygnały radarowe i sygnały łączności radiowej.
26 kwietnia br. PGZ Stocznia Wojenna informowała o zakończeniu w Niemczech testów silnika wysokoprężnego MTU 20V 8000 M71 napędu głównego przyszłej wielozadaniowej fregaty rakietowej ORP Wicher, budowanej w ramach programu Miecznik.
Stępkę Wichra pod numerem budowy B106/1 położono 31 stycznia br. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Wodowanie zaplanowano na III kwartał 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.
Dzięki podpisaniu 15 grudnia ub. r. czwartego aneksu do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik, pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Agencją Uzbrojenia, wykonawca mógł zakontraktować nie tylko silniki, ale także system bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, system obrony powietrznej MBDA CAMM Sea Ceptor, czy uniwersalne kontenerowe wyrzutnie pionowego startu Mark 41 Vertical Launch System (Mk 41 VLS).
Na podstawie informacji prasowej
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.