W dniach 17-18 lipca 2024 w londyńskim Savoy Place odbyła się konferencja The Chief of the Air Staff’s Global Air & Space Chiefs’ Conference 2024 organizowana przez stowarzyszenie Air and Space Power Association. Szef sztabu amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) gen. David W. Allvin ujawnił koncepcję lekkiego myśliwca/samolotu wielozadaniowego nowej generacji, którą uczestniczy nazwali po prostu Light Fighter.
Grafika: USAF via Air and Space Power Association
Ilustracja koncepcji lekkiego myśliwca/samolotu wielozadaniowego była częścią prezentacji multimedialnej gen. Davida W. Allvina, na konferencji, w której uczestniczyli dowódcy sił powietrznych i kosmicznych z całego świata. Ilustracja przeszłaby bez echa, ale po raz pierwszy o niej poinformował 20 sierpnia br. magazyn branżowy The Aviationist.
Przy czym należy podkreślić, że koncepcja może mieć charakter ilustracyjny lub teoretyczny, ale z drugiej strony może pokazywać jaki kierunek rozwoju platformy bojowej nowej generacji obrały USAF. To co widać, to jednomiejscowy samolot bojowy, przypominający nieco pomniejszony wariant F-35 o zredukowanym przekroju radarowym. Ma podobne zarówno skrzydło, jak i pionowe usterzenie ogonowe, ale co ciekawe brakuje poziomego usterzenia ogonowego.
Ogólnie koncepcja zakłada platformę łatwo adaptowalną do zmian środowiska bezpieczeństwa o wspólnym oprogramowaniu. Generał Allvin opowiedział się za przejściem z paradygmatu jeszcze z czasów zimnej wojny dotyczącego projektowania samolotów bojowych jako zbudowanych, aby przetrwać do koncepcji zbudowanego, aby się dostosować.
Allvin sugerował wykorzystanie otwartej architektury systemów, modułowej konstrukcji, inżynierii cyfrowej i produkcji addytywnej (druku 3D), które są już stosowane do projektowania wielu zaawansowanych platform, takich jak bombowiec strategiczny B-21A Raider czy lotniczy pocisk hipersoniczny Mako. Rozwiązania te mają umożliwić szybkie modyfikacje/modernizacje, wymianę lub podmianę komponentów w zależności od potrzeb misji. Dzięki temu naprawy będą uproszczone, a eksploatacja tańsza, co pozwali w dłuższej perspektywie na wydłużenie służby operacyjnej i zwiększenie gotowości floty.
Powiedział, że USAF bada nowe koncepcje operacyjne (Future Operating Concept) praktycznie od dekady, ale nie jest jasne, czy zaprezentowany model jest częścią tego przedsięwzięcia.
Co ciekawe, prezentacja odbyła się nieco ponad dwa tygodnie po tym jak w ekskluzywnym wywiadzie dla portalu branżowego Defense News, sekretarz USAF Frank Kendall poinformował, że program budowy samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie NGAD (Next Generation Air Dominance) wymaga redefinicji z powodu zbyt dużych szacunkowych kosztów jednostkowych.