Porozumienie pomiędzy spółkami Leonardo i Baykar Makina zostało podpisane w Rzymie 6 marca. Dokument ma być pierwszym krokiem do powołania włosko-tureckiej spółki Joint Venture, która ma się specjalizować w produkcji dużych bezzałogowych systemów latających (bsp). Efektem współpracy ma być stworzenie nowej platformy bazującej na płatowcu Baykara, który zostanie wyposażony w systemy i uzbrojenie dostarczane przez Leonardo (Bezzałogowiec Leonardo Falco Xplorer bliżej lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej).
W ramach umowy, którą podpisali Selçuk Bayraktar oraz Roberto Cingolani obie spółki mają wspólnie zawalczyć o europejski rynek bezzałogowców oraz samolotów 6. generacji, którego wartość jest szacowana na 100 miliardów EUR / Zdjęcie: Leonardo
Jak zapewnił dziennikarzy Roberto Cingolani, Prezes Zarządu Leonardo: Z Baykar tworzymy nowego gracza w dziedzinie technologii bezzałogowych, który będzie odgrywał coraz bardziej kluczową rolę w przyszłości obronności. Dziś zawieramy nowy, międzynarodowy sojusz, który stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju systemów bezzałogowych, otwierając nowe możliwości rynkowe, zwłaszcza w Europie. Przemysł obronny stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami, takimi jak systemy bezzałogowe, sztuczna inteligencja, myśliwce szóstej generacji, cyberbezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. W tym kontekście jesteśmy przekonani, że współpraca technologiczna jest zarówno konieczna, jak i pilna, aby przyspieszyć postęp i zapewnić globalne bezpieczeństwo.
Jak dowiedziała się Redakcja MILMAG rozwijane mają być nowe platformy kasy MALE (Medium-Altitude Long-endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) o poprawionych parametrach. Pierwszy projekt ma bazować na konstrukcji Bayraktar Akıncı, czyli 12-metrowego bezzałogowca o masie startowej 5,5 t. Bsp ma zostać wyposażony w systemy łączności, elementy sztucznej inteligencji, zasobniki rozpoznawcze oraz zaawansowane systemy uzbrojenia które ma dostarczyć i certyfikować Leonardo (Produkcja seryjna bsl Baykar Akıncı, Leonardo zaprezentowała bezzałogowego Proteusa).
Selçuk Bayraktar, Prezes Zarządu Baykar oświadczył, że: Jako światowy lider w rozwoju, produkcji i eksporcie uzbrojonych dronów, Baykar zawsze koncentrował się na przesuwaniu granic innowacji w lotnictwie bezzałogowym. Uznane globalnie kompetencje Leonardo w rozwijaniu systemów C4I oraz jego zaawansowane zaplecze technologiczne oparte na sztucznej inteligencji sprawiają, że ta współpraca nabiera jeszcze większego znaczenia. To strategiczne partnerstwo z Leonardo stanowi kluczowy krok w rozszerzaniu naszego technologicznego zasięgu i umacnianiu naszej obecności na świecie. Baykar połączy technologie oparte na etycznej sztucznej inteligencji z ogromnym potencjałem Leonardo w dziedzinie AI, aby opracować rozwiązania nowej generacji, które zdefiniują przyszłość bezzałogowych systemów powietrznych. Razem ta synergia zapewni przewagę powietrzną opartą na sztucznej inteligencji w przyszłości (Nowa spółka joint venture dla programu GCAP).
Selçuk Bayraktar odpowiadając na pytanie Redakcji MILMAG dotyczące doświadczeń zgromadzonych podczas operacji na Ukrainie podkreślił, iż Baykar podczas wieloletniej współpracy z Ukraińcami zdobył wiele doświadczeń. Podkreślił iż podczas wojny bsp Bayraktar TB2 pomogły ocalić wiele żyć ludzkich, a sama spółka obecnie buduje zakłady w Kijowie (Bezzałogowce Baykar Makina na Saha Expo 2024).
Obecnie nowa spółka joint venture planuje oferować swoje produkty nie tylko na rynku europejskim ale też globalnie. Sam proces łączenia technologii dwóch udziałowców oraz opracowanie pierwszych rozwiązań powinien, zgodnie z obecnymi założeniami, zająć 12-18 miesięcy. Z tego 6 miesięcy ma zająć unifikacja a reszta czasu będzie przeznaczona na opracowanie demonstratora, najprawdopodobniej opartego na płatowcu Bayraktar Akıncı. Niewykluczone, ze opracowany system będzie mógł współdziałać z samolotami 6. generacji rozwijanymi w ramach programu GCAP (Turecki Baykar Makina przejmuje włoskiego Piaggio Aerospace).