W piątek, 16 czerwca br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Królestwa Niderlandów kolejnych 4 bojowych bezzałogowych statków latających MQ-9A Reaper Block 5 wraz z powiązanym pakietem wyposażenia naziemnego za maksymalnie 611 mln USD (2,49 mld zł).
Jeden z czterech pierwszych egzemplarzy niderlandzkich MQ-9A Reaper. Teraz rząd w Hadze otrzymał zgodę na pozyskanie kolejnych czterech samolotów / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Rząd w Hadze wnioskował o możliwość zakupu 4 samolotów MQ-9A Reaper w wersji Block 5 (bojowej), trzech mobilnych stacje kontroli (Ground Control Station, GCS), do 30 odbiorników nawigacji satelitarnej (GPS) i zliczeniowej (INS) z modułami kryptograficznymi SAASM lub M-Code, do 8 układów celowniczych AN/DAS-1 MTS-B i do 20 radarów SAR/GMTI Lynx.
Pakiet zawiera również silniki turbośmigłowe Honeywell TPE331-10, które zapewniają długotrwałość lotu do 27 godzin i zasięg do 1800 km, radary Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażone do tego celu w stację GMTI, radary morskie Raytheon SeaVue, belki uzbrojenia LGMA M299 dla przeciwpancernych pocisków kierowanych rodziny AGM-114 Hellfire, radiostacje AN/ARC-210, naziemne terminale danych LOS, wzmocnione stacje testowe do obsługi technicznej samolotów RAMTS, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119 (lub inne), układy identyfikacji swój-obcy KIV-77, terminale szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10 czy podsystemy naziemnego terminalu łączności satelitarnej.
Dodatkowo wnioskowano o części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, bezpieczny sprzęt komunikacyjny i urządzenia kryptograficzne, usługi głównych/drobnych modyfikacji, wsparcie w zakresie utrzymania, sprzęt wsparcia do amunicji, oprogramowanie (jawne), wsparcie transportowe, jawne publikacje i dokumentacje techniczne, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu Stanów Zjednoczonych i wykonawcy umowy (General Atomics-Aeronautical Systems, GA-ASI) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Analiza
Pierwszy niderlandzki MQ-9A Reaper Block 5 / Zdjęcie: GA-ASI
3 lutego 2022 Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów informowało o formalnym odbiorze pierwszego z czterech zamówionych w Stanach Zjednoczonych bbsl MQ-9A Reaper Block 5 (o nr seryjnym M-001), który zakończył próby odbiorcze. Samolot po raz pierwszy zaprezentowano 7 lipca 2021 w zakładach GA-ASI w Poway w Kalifornii.
Królestwa Niderlandów wnioskowało o możliwość zakupu pierwszej partii bezzałogowych samolotów procedurą FMS (Foreign Military Sales) w 2015, a zamówienie zostało oficjalnie ogłoszone przez tamtejszy resort obrony w lipcu 2018 podczas pokazów lotniczych Farnborough w Wielkiej Brytanii (wartość umowy międzyrządowej to 339 mln USD). 21 marca 2019 Departament Obrony USA zlecił GA-ASI produkcję samolotów i wyposażenia wsparcia za równowartość 123 293 911 USD.
Zgodnie z planami, MQ-9A są rozmieszczane na terytorium zależnym Curaçao, leżącym na Karaibach, w archipelagu Małych Antyli (Wysp Zawietrzne) i będą operować z portu lotniczego Hato. Po zakończeniu prób operacyjnych i programu oceny wdrożenia, bezzałogowce rozpoczną wykonywać loty operacyjne na rzecz dowódcy królewskiej marynarki wojennej Niderlandów na Karaibach (Commandant Zeestrijdkrachten, CZsk) i niderlandzkiej karaibskiej straży wybrzeża (Kustwacht Caribisch Gebied, KWCARIB).
Formalnie, samoloty zostają przypisane do 306. eskadry królewskich niderlandzkich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht, KLu) z bazy lotniczej Leeuwarden, gdzie znajduje się punkt dowodzenia i kontroli (dzięki łączu satelitarnemu samolotami można sterować z dowolnego miejsca na świecie). Personel 306. eskadry rozpoczął przeszkolenie na MQ-9A w styczniu 2019 w amerykańskiej bazie lotniczej Holloman w stanie Nowy Meksyk.
Oprócz Królestwa Niderlandów, dotychczasowymi użytkownikami eksportowymi tych samolotów są Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Polska i Włochy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.