W poniedziałek, 4 listopada 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na na potencjalną sprzedaż do Republiki Korei 4 samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-7A Wedgetail za maksymalnie 4,92 mld USD (19,68 mld zł).
Obecnie, wojska lotnicze Republiki Korei dysponują czterema samolotami E-7A Wedgetail, które noszą lokalne oznaczenie wojskowe E-737 Peace Eye / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Korei
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Seulu wnioskował o możliwość pozyskania 4 samolotów E-7A Wedgetail, 10 silników turbowentylatorowych CFM56, 8 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS z zestawami systemu ochrony przed opromieniowaniem wiązką podczerwieni AN/AAQ-24(V)N LAIRCM i 7 zestawami laserowego układu śledzenia Guardian (GLTA), 10 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/INS EGI z modułem kryptograficznym SAASM lub M-Code i 6 zestawów łączy wymiany danych z radiostacjami MIDS JTRS z siecią systemu celowania TNTT.
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): radiostacje AN/ARC-210, cyfrowe odbiorniki systemu AN/AAR-57 CMWS, wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47 CMDS, jednostki interfejsu sterowania systemu LAIRCM wraz z czujnikami ostrzegającymi, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119, terminale wąsko/szerokopasmowej szyfrowanej łączności głosowej KY-100M, układy identyfikacji swój-obcy KIV-77 z obsługą trybów Mode 4 i 5, moduły kryptograficzne AN/PYQ-10 SKL, szyfratory łącza KG-175, okablowanie systemów łączności szyfrowanej (COMSEC), sprzęt łączności, precyzyjna nawigacja, biblioteki danych identyfikacyjnych CPINS, karty modułów danych użytkownika, sprzęt testowy, główne i drobne modyfikacje oraz wsparcie eksploatacji, komponenty, części i akcesoria do samolotów, pomoce i urządzenia szkoleniowe oraz części zamienne, instrumenty i sprzęt laboratoryjny, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie napraw i zwrotów, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego i jawnego, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, wsparcie transportu i dostaw samolotów, badania i ankiety, usługi inżynieryjne, techniczne i logistyczne świadczone przez rząd Stanów Zjednoczonych oraz wykonawcę umowy (Boeing) oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programowego.
Analiza
Obecnie, Korea Południowa dysponuje czterema samolotami E-7A Wedgetail znanymi jako E-737 Peace Eye, pozyskanymi w programie AEW&C I, których dostawy sfinalizowano pod koniec 2012, a w planach było dokupienie dwóch kolejnych w programie AEW&C II oraz nieokreślonej liczby samolotów rozpoznania elektromagnetycznego (SIGnals INTelligence, SIGINT) jako następców RC-800, opartych na płatowcach brytyjskich samolotów dyspozycyjnych Hawker 800 oraz uzupełnienie dwóch Dassault Falcon 2000 MRA (Więcej AEW&C dla Korei).
Konkurencją dla kolejnych Wedgetail będzie oferowany przez szwedzką spółkę Saab Defence and Security we współpracy z południowokoreańską Korea Aerospace Industries (KAI) samolot GlobalEye. Protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) w tej sprawie podpisano 2 października br., pierwszego dnia wystawy KADEX (Korea Army International Defense Industry Exhibition), która odbyłaa się w dowództwie sił zbrojnych Gyeryongdae.
W listopadzie 2006 Boeing wygrał przetarg na dostawę czterech samolotów E-7A Wedgetail za 1,6 mld USD, pokonując w sierpniu kontrofertę izraelskiej spółki IAI Elta z samolotem bazującym na płatowcu Gulfstream G550. Pierwszy E-737 Peace Eye został dostarczony w listopadzie 2011 do bazy lotniczej Gimhae, a pozostała trójka w odstępach co sześć miesięcy, ale przechodząc modyfikacje w kraju, realizowane przez spółkę KAI.
W 2023 uruchomiono przetarg w programie AEW&C II, a wśród ofert wymienia się omawianą Boeinga z E-7A i Saaba z GlobalEye, a także ofertę amerykańskiej spółki L3Harris Technologies z Global 6500 CAEW (Conformal Airborne Early Warning Aircraft). Ostateczne oferty miały zostać złożone w kwietniu 2024.
Należy podkreślić, że udzielenie zgody USA na zakup samolotów E-7A nie oznacza jeszcze zakupu, a jedynie daje zielone światło na rozpoczęcie ewentualnych negocjacji w tej sprawie.
E-7A, a właściwie Boeing 737 AEW&C, o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, jest wyposażony w wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), pracujący w paśmie L, który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.
Oprócz Republiki Korei, samoloty E-7A Wedgetail są obecnie na wyposażeniu Australii w liczbie 6 egzemplarzy i Turcji (4 egz. znane jako E-7T Peace Eagle). Wkrótce dołączą do nich Wielka Brytania, której pierwszy z trzech egzemplarzy Wedgetail AEW1 już został oblatany, USA (maksymalnie 26 egz.; zamówiono pierwsze dwa) i NATO w ramach programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC), jako następcy modernizowanych E-3A Sentry, a na razie planowany jest zakup 6 egz.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.