W środę, 25 czerwca 2025, europejska spóła Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała o zakończeniu we Francji serii demonstracji zestawów gaśniczych typu roll-on/roll-off (RORO) wraz ze zrzutami środków gaśniczych, przeznaczonych dla samolotów transportowych A400M-180 Atlas.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Celem tej kampanii testowej było przeprowadzenie niezależnej oceny skuteczności zestawu gaśniczego dla A400M. Testy zostały przeprowadzone przez Centrum Testów i Badań Entente-Valabre (Centre d’essais et de recherche, CEREN), francuską instytucję publiczną upoważnioną i zatwierdzoną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych do oceny sprzętu do gaszenia pożarów lasów, szkolenia personelu we Francji i za granicą, która jest międzynarodowym autorytetem w tej dziedzinie.
Kampania testowa, która odbyła się pod koniec kwietnia 2025, obejmowała wielokrotne zrzuty środków gaśniczych z A400M nad wyznaczonym odcinkiem lotniska. Te rygorystyczne, tak zwane testy konfiguracji gaśniczej w układzie siatkowym pozwoliły CEREN na precyzyjną ocenę możliwości systemu, w tym dokładnego rozmieszczenia i stężenia czerwonego retardantu ognia, po dotarciu do ziemi. Podczas zrzutów samolot osiągnął wysokość poniżej 30 metrów (98 stóp) i prędkość około 230 km/h (125 węzłów).
Zestaw nie wymaga żadnych modyfikacji samolotu, dlatego można go stosować zamiennie z każdym egzemplarzem A400M. Woda lub czerwony retardant ognia są przechowywane w zbiorniku w ładowni statku powietrznego. Jego grodzie otwierane są za pomocą mechanicznej dźwigni, co umożliwia grawitacyjny zrzut cieczy przez rurę odprowadzającą. Z obecnie testowanego prototypu podczas jednego zajścia można zrzucić 20 000 litrów cieczy.
Zbiorniki można napełnić w czasie krótszym niż 10 minut przy użyciu standardowych pomp wysokociśnieniowych pozostających na ziemi. A400M charakteryzuje się możliwością startu i lądowania na krótkich i nieutwardzonych pasach startowych oraz z licznej sieci baz i lotnisk. Airbus zapowiadał wcześniej ocenę możliwości wykonywania misji gaśniczych w warunkach nocnych, co wzmocniłoby skuteczność i szybkość zadań przeciwpożarowych.
Po wstępnych testach przeprowadzonych w Hiszpanii, pomyślne zakończenie tych testów w Nîmes jest kluczowym krokiem naprzód w naszej ambicji kształtowania ekosystemu możliwości gaszenia pożarów. Wyjątkowa wszechstronność A400M w połączeniu z możliwościami szybkiego rozmieszczenia tego zestawu oferuje przełomowy atut uzupełniający istniejące technologie i platformy na ziemi, w powietrzu i w kosmosie, powiedział Jo Müller, szef ds. zrównoważonego rozwoju i komunikacji w Airbus Defence and Space (Airbus testuje zestaw strażacki dla A400M, Airbus unowocześnia prototypowy zestaw gaśniczy dla A400M).
Airbus Defence and Space nadal promuje kompleksową gamę rozwiązań do gaszenia pożarów z powietrza, które obejmują zarówno misje pośredniego, jak i bezpośredniego gaszenia płomieni, co jest zgodne z jego zaangażowaniem w dekarbonizację i przyczynia się do walki z narastającym globalnym wyzwaniem, jakim są pożary lasów.
W czerwcu 2022 prezydent Francji Emmanuel Macron powiedział, że w związku ze zmianami klimatu jego kraj będzie wyraźnie potrzebował więcej samolotów gaśniczych, aby nadążyć za rosnącą liczbą pożarów. Dlatego 27 marca 2025 podczas konferencji Aerial Fire Fighting Europe w Bordeaux został podpisany list intencyjny (Letter of Intent, LoI) z francuską dyrekcją generalną obrony cywilnej (Direction générale de la sécurité civile et de la gestion des crises; DGSCGC) w sprawie możliwości pozyskania omawianych zestawów gaśniczych dla francuskich samolotów A400M-180 Atlas (Francja zainteresowana zestawami gaśniczymi dla A400M).
Airbus #A400M Firefighting Kit completes a successful test campaign in France.
Learn more: https://t.co/bT28IFkFHz pic.twitter.com/MY2KuDKv0w— Airbus Defence (@AirbusDefence) June 26, 2025
