Przejdź do serwisu tematycznego

GALERIA VIDEO

Koniec Biało-Czerwonych Iskier

Na lotnisku wojskowym 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbyła się uroczystość lotu pożegnalnego samolotów TS-11 Iskra z zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry.

27 lipca br. służba prasowa 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego im. gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza poinformowała, że na lotnisku wojskowym 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego w Dęblinie odbyła się uroczystość lotu pożegnalnego samolotów szkolno-treningowych PZL TS-11 Iskra MR z zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry. Samoloty tego typu zostały wycofane z systemu szkoleniowego Sił Powietrznych RP 9 grudnia 2020 (Koniec służby TS-11 Iskra).

Na lotnisku wojskowym 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbyła się uroczystość lotu pożegnalnego samolotów TS-11 Iskra z zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry

Według pierwotnych doniesień prasowych z ubiegłego roku, ostatni publiczny pokaz z udziałem legendarnych Biało-Czerwonych Iskier miał odbyć się 15 sierpnia br. podczas defilady wojskowej w Warszawie z okazji Święta Wojska Polskiego oraz 102. rocznicy Bitwy Warszawskiej, jednak jak wiadomo ta nie będzie mieć w tym roku miejsca. Pożegnanie zespołu akrobacyjnego zorganizowano więc dzisiaj (Defilada z okazji Święta Wojska Polskiego nie odbędzie się).

Zespół Biało-Czerwone Iskry został utworzony w 1969 w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu. Nosił on wówczas nazwę Rombik i tworzyły go 4 samoloty TS-11 Iskra. Pierwszymi pilotami zespołu byli: kpt. pil. Janusz Łodziński (prowadzący), kpt. pil. Edmund Wujec (prawy prowadzony), kpt. pil. Kazimierz Kuźniar (lewy prowadzony) i kpt. pil. Jan Karpiński (zamykający).

W 1991 nazwa zespołu została zmieniona na Zespół Akrobacyjny Iskry, a samoloty zostały przemalowane w barwy narodowe według projektu ppłk. pil. inż. Ireneusza Fibingiera. Zostały też zmodernizowane do standardu MR otrzymując nowoczesny system radiowo-nawigacyjny. W 2000, w związku z reorganizacją polskiego lotnictwa, zespół został przeniesiony do 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Zostały także zmienione logo i nazwa zespołu – na Biało-Czerwone Iskry.

Samoloty szkolno-treningowe PZL TS-11 Iskra zostały wprowadzone do służby w Wojsku Polskim w 1963 roku. Łącznie zbudowano 400 egzemplarzy tych samolotów. Większość z ostatnich wycofanych egzemplarzy w grudniu 2020 pochodziła z 19. i 20. serii produkcyjnej, odpowiednio, z lat 1983-1985 i 1987.

Na Biało-Czerwone Iskry składało się siedem TS-11 Iskra MR. Ostatni skład zespołu akrobacyjnego:

  • Dowódca Zespołu oraz Prowadzący – kpt. Maciej Kopiel;
  • Lewy prowadzony – mjr Jacek Jaworek;
  • Prawy prowadzony – kpt. Krzysztof Kłaczyński;
  • Drugi lewy prowadzony – por. Mateusz Kubiak
  • Drugi prawy prowadzony oraz Solista – por. Marcin Kossakowski;
  • Zamykający – por. Sylwester Sobótka

 

  • Instruktor Pilot (IP) – ppłk Marek Stechni / por. Leszek Sokołowski;
  • Operator kamery – por. Paweł Wołczyk;
  • Komentator – ppor. Maciej Drozd.

Wideo:

Galeria:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X