27 lipca br. służba prasowa 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego im. gen. bryg. pil. Witolda Urbanowicza poinformowała, że na lotnisku wojskowym 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego im. mjr. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego w Dęblinie odbyła się uroczystość lotu pożegnalnego samolotów szkolno-treningowych PZL TS-11 Iskra MR z zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry. Samoloty tego typu zostały wycofane z systemu szkoleniowego Sił Powietrznych RP 9 grudnia 2020 (Koniec służby TS-11 Iskra).
Na lotnisku wojskowym 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbyła się uroczystość lotu pożegnalnego samolotów TS-11 Iskra z zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry
Według pierwotnych doniesień prasowych z ubiegłego roku, ostatni publiczny pokaz z udziałem legendarnych Biało-Czerwonych Iskier miał odbyć się 15 sierpnia br. podczas defilady wojskowej w Warszawie z okazji Święta Wojska Polskiego oraz 102. rocznicy Bitwy Warszawskiej, jednak jak wiadomo ta nie będzie mieć w tym roku miejsca. Pożegnanie zespołu akrobacyjnego zorganizowano więc dzisiaj (Defilada z okazji Święta Wojska Polskiego nie odbędzie się).
Zespół Biało-Czerwone Iskry został utworzony w 1969 w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu. Nosił on wówczas nazwę Rombik i tworzyły go 4 samoloty TS-11 Iskra. Pierwszymi pilotami zespołu byli: kpt. pil. Janusz Łodziński (prowadzący), kpt. pil. Edmund Wujec (prawy prowadzony), kpt. pil. Kazimierz Kuźniar (lewy prowadzony) i kpt. pil. Jan Karpiński (zamykający).
W 1991 nazwa zespołu została zmieniona na Zespół Akrobacyjny Iskry, a samoloty zostały przemalowane w barwy narodowe według projektu ppłk. pil. inż. Ireneusza Fibingiera. Zostały też zmodernizowane do standardu MR otrzymując nowoczesny system radiowo-nawigacyjny. W 2000, w związku z reorganizacją polskiego lotnictwa, zespół został przeniesiony do 1. Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Zostały także zmienione logo i nazwa zespołu – na Biało-Czerwone Iskry.
Samoloty szkolno-treningowe PZL TS-11 Iskra zostały wprowadzone do służby w Wojsku Polskim w 1963 roku. Łącznie zbudowano 400 egzemplarzy tych samolotów. Większość z ostatnich wycofanych egzemplarzy w grudniu 2020 pochodziła z 19. i 20. serii produkcyjnej, odpowiednio, z lat 1983-1985 i 1987.
Na Biało-Czerwone Iskry składało się siedem TS-11 Iskra MR. Ostatni skład zespołu akrobacyjnego:
- Dowódca Zespołu oraz Prowadzący – kpt. Maciej Kopiel;
- Lewy prowadzony – mjr Jacek Jaworek;
- Prawy prowadzony – kpt. Krzysztof Kłaczyński;
- Drugi lewy prowadzony – por. Mateusz Kubiak
- Drugi prawy prowadzony oraz Solista – por. Marcin Kossakowski;
- Zamykający – por. Sylwester Sobótka
- Instruktor Pilot (IP) – ppłk Marek Stechni / por. Leszek Sokołowski;
- Operator kamery – por. Paweł Wołczyk;
- Komentator – ppor. Maciej Drozd.
Wideo:
Galeria:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.