W poniedziałek, 27 stycznia 2025, Air Force Lifecycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Wright-Patterson w Ohio, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowy ramowe ze spółkami General Electric i Pratt & Whitney o maksymalnej wartości 3,5 mld USD (14,13 mld zł) każde w kolejnym etapie programu silników lotniczych nowej generacji o kryptonimie NGAP (Next-Generation Adaptive Propulsion), który ma na celu opracowanie napędu samolotów wielozadaniowych 6. generacji NGAD (Next Generation Air Dominance).
Wizualizacja koncepcji NGAD / Grafika: AFRL,USAF
Pierwsza umowa z GE Edison Works z Cincinnati w Ohio (część General Electric Co.) o wartości do 3,5 mld USD dotyczy usług związanych z dojrzewaniem technologii i redukcją ryzyka w celu wykonania fazy budowy prototypu silnika z terminem do 11 lipca 2032. W chwili podpisania umowy nie uruchomiono żadnych środków finansowych.
Druga umowa z Pratt & Whitney Engines z East Hartford w Connecticut (część Raytheon Technologies Corp. i RTX) obejmuje usługi w zakresie dojrzewania technologii i redukcji ryzyka. Prace obejmują projektowanie, analizę, testowanie platformy, budowę i testowanie prototypowego silnika oraz integrację systemu uzbrojenia. W chwili podpisania umowy nie uruchomiono żadnych środków finansowych, ale zwiększa ona wartość wcześniejszej umowy ramowej z 975 mln USD od 3,5 mld USD, z terminem realizacji do 13 lipca 2032.
Prototyp trójprzepływowego silnika turbowentylatorowego XA100-GE-100 o zmiennym stosunku obiegu zimnego do gorącego / Zdjęcie: General Electric
Analiza
Program NGAP zastąpił inicjatywę AETP (Adaptive Engine Transition Program), które zakładała opracowanie trójprzepływowego silnika turbowentylatorowego o zmiennym stosunku obiegu zimnego do gorącego dla amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II oraz samolotów bojowych 6. generacji. Ostatecznie zrezygnowano z wymiany silników F-35A, w to miejsce realizując programy modernizacyjne rdzenia silników F135 (Engine Core Upgrade, ECU) oraz systemu zasilania i chłodzenia EPACS (Enhanced Power and Cooling System).
13 marca 2023 Departament USAF przedłożył poprawki do projektu budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024, w którym wnioskował o 35 mln USD na rozwój programu NGAP. Jednoczesne przerwanie programu AETP tłumaczono względami budżetowymi, niemniej doświadczenia zostaną wykorzystane w programie NGAP. Obecnie program samolotów nowej generacji NGAD przechodzi redefinicję z powodu kosztów, ale prace nad napędem są kontynuowane.
12 lutego 2024 spółka Pratt & Whitney informowała, że zakończyła krytyczną ocenę swojej oferty z silnikiem turbowentylatorowym nowej generacji XA103 na potrzeby programu NGAP. Wcześniej, na potrzeby AETP testowano demonstrator technologii oznaczony jako XA101. Równolegle, General Electric opracowała silnik XA100-GE-100, który pomyślnie przeszedł próby naziemne.