W piątek, 1 listopada 2024, norweska spółka Kongsberg Defence and Aerospace (część grupy Kongsberg) poinformowała, że otrzymała zamówienie o wartości 1,9 mld NOK (691,675 mln zł) od Ministerstwa Obrony Japonii na czwartą partię pocisków przeciwokrętowych JSM (Joint Strike Missile) na potrzeby uzbrojenia samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.
JSM to pocisk przeciwokrętowy 5. generacji, zbudowany w technologii zredukowanego przekroju radarowego (stealth) opracowany w celu wypełnienia luk w zdolnościach F-35A do precyzyjnego zwalczania celów powierzchniowych. JSM może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A, nie wpływając na zwiększenie przekroju radarowego swojego nosiciela. W najnowszej wersji Block 4 w konfiguracji wyposażenia Technical Refresh 3 (TR3), F-35A będzie zdolny także do atakowania celów naziemnych. Został opracowany we współpracy z amerykańską spółką Raytheon (część korporacji RTX) w latach 2008-2018, a w 2021 rozpoczęła się produkcja seryjna.
Czwarte zamówienie na pociski Joint Strike Missile podkreśla ważną rolę JSM w japońskiej strategii obrony narodowej i jest kolejnym przykładem bliskiej i rozwijającej się współpracy między Norwegią, Japonią i Kongsberg, powiedział Eirik Lie, prezes Kongsberg Defence & Aerospace.
Ministerstwo Obrony Japonii zamówiło pierwszą partię pocisków JSM w marcu 2019 z dostawami od kwietnia 2021. Następnie w listopadzie 2019 zamówiono kolejne pociski za 450 mln NOK, a w grudniu 2020 trzecią partię za 820 mln NOK.
Japońskie Powietrzne Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai) dysponują obecnie 36 z 42 zamówionych F-35A (jeden rozbił się 9 kwietnia 2019). 9 lipca 2020 Tokio otrzymało zgodę na zakup 105 kolejnych samolotów, w tym 63 F-35A i 42 F-35B (te drugie trafią do Morskich Sił Samoobrony na potrzeby dwóch lekkich lotniskowców typu 22DDH Izumo, przebudowanych z niszczycieli wielozadaniowych).
Wcześniej na zakup pocisków JSM zdecydowały się Norwegia, USA i Australia, w przyszłości dołączą do nich Finlandia i Włochy, a tym systemem uzbrojenia jest zainteresowana Polska, która poszukuje pocisku przeciwokrętowego dla F-35A Husarz – brany pod uwagę jest także większy AGM-158C LRASM od Lockheed Martin. W celu zaspokojenie popytu zarówno na pociski JSM, jak i NSM z których wywodzi się, Kongsberg rozbuduje możliwości produkcyjne w USA i Australii.
JSM to jedyny typ pocisku do zwalczania okrętów nawodnych, który może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A i F-35C (w przypadku F-35B może być przenoszony tylko na węzłach uzbrojenia pod skrzydłami).
Pocisk ma 3,95 m długości i masę 410 kg. JSM został wcześniej zintegrowany z F-15, F-16 i F/A-18. Pierwszy lot z amerykańskim F-16 miał miejsce w listopadzie 2015, natomiast z norweskim trzy lata później.
Głowica naprowadzania JSM charakteryzuje się autonomicznym systemem rozpoznawania celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera, w połączeniu z czujnikiem podczerwieni, układem nawigacji zliczeniowej (INS) i satelitarnej (GPS) oraz laserowym wysokościomierzem. Dzięki temu w zależności od celu użytkownik ma możliwość zaprogramowania typu ataku, miejsca rażenia, jak i siły detonacji 125-kilogramowej głowicy odłamkowo-burzącej. Operator, dzięki dwukierunkowemu łączu wymiany danych, ma możliwość także przerwania ataku w dowolnym momencie lotu.
We have entered a fourth follow-on contract with Japan to supply the #JointStrikeMissile (#JSM) for the country’s fleet of #F35A fighter aircraft.
Read more here: https://t.co/IKGb9TWIce— KONGSBERG (@kongsbergasa) November 1, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.