Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne Pansarterrängbil 300 dla Szwecji

Szwedzka Administracja Zamówień Obronnych FMV podpisała umowę z fińską Patria Oyj na dostawę 321 transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS.

W środę, 20 marca, szwedzka Administracja Zamówień Obronnych FMV (Försvarets Materielverk) podpisała umowę o wartości około 470 mln EUR (2,033 mld zł) z fińską Patria Oyj na dostawę 321 transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System). Pojazdy otrzymają lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300 (Patgb 300).

Zdjęcie: Patria Oyj

Jest to jedna z największym umów jakie Patria Oyj zawarła w Szwecji. Pojazdy trafią do pułku Livgardet w Kungsängen k. Sztokholmu, a w dalszej kolejności na południe kraju. Patria Oyj dostarczyła już wcześniej 20 pojazdów tego typu, które zostały zamówione w ramach osobnej umowy podpisanej w ub. r. (Szwecja odbiera Pansarterrängbil 300).

Szwecja dołączyła do programu CAVS jako pełnoprawny członek 17 kwietnia 2023 podpisując porozumienie techniczne (Technical Arrangement) i składając pierwsze zamówienie. List intencyjny (Statement of Intent) w sprawie dołączenia do programu podpisano w 2021, a następnie w 2022 umowę ramową. Łącznie, Szwecja planowała zakup nawet 400 kolejnych pojazdów w różnych konfiguracjach (CAVS: Niemcy i Szwecja bliżej fińskich transporterów Patria 6×6).

Szwecja wybrała warianty: transportera piechoty (12 żołnierzy), wozu dowodzenia i kontroli oraz opancerzonego ambulansu.

Szwecja jest dla nas coraz ważniejszym rynkiem i cieszymy się, że możemy wspierać Szwedzkie Siły Zbrojne w momencie ich znacznej ekspansji. Jesteśmy pewni, że uda nam się zrealizować dostawy tak szybko, jak to miało miejsce wcześniej. Pojazd Pansarterrängbil 300 to doskonały przykład fińsko-szwedzkiej współpracy, ponieważ pojazd od początku był projektowany do warunków nordyckich, a szwedzcy dostawcy zapewniali znaczną wartość, np. silniki i stal, z której wykonany jest pancerz, powiedział Mats Warstedt, starszy wiceprezes działu Market Area Nordics w Patria Oyj.

Program zapoczątkowały FinlandiaŁotwa, a później dołączyła do nich omawiana Szwecja (początkowo zainteresowanie wyrażała też Estonia). Do programu dołączyły także Niemcy i obecnie Patria Oyj oczekuje na odpowiedź Berlina po złożeniu formalnej oferty (Formalna oferta Patria 6×6 dla Niemiec).

W międzyczasie, 29 grudnia 2023 łotewska spółka EMJ Metāls informowała, że otrzymała certyfikat Patria Oyj na uruchomienie produkcji kadłubów do Patria 6×6 (Produkcja kadłubów transporterów opancerzonych Patria 6×6 na Łotwie).

Według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.

Opis

Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.

Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X