8 października Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów zdecydowało o zamówieniu 9 kolejnych F-35A Lightning II, dzięki czemu zamówienie wzrosło do łacznej liczby 46 samolotów. Wcześniej brano pod uwagę zwiększenie zamówienia o 15 F-35, jednak ostatecznie zadecydowały kwestie finansowe.

Zgodnie z obecnymi planami 46 samolotów F-35A Lightning II zastąpi 61 samolotów wielozadaniowych F-16AM Block 20 MLU, użytkowanych od 1979. Dwoma wybranymi wcześniej lokalizacjami ich stacjonowania są bazy lotnicze Leeuwarden (Fryzja) oraz Volkel (Brabancja Północna) / Zdjęcie: USAF

Zgodnie z obecnymi planami 46 samolotów F-35A Lightning II zastąpi 61 samolotów wielozadaniowych F-16AM Block 20 MLU, użytkowanych od 1979. Dwoma wybranymi wcześniej lokalizacjami ich stacjonowania są bazy lotnicze Leeuwarden (Fryzja) oraz Volkel (Brabancja Północna) / Zdjęcie: USAF

O decyzji poinformowała parlament niderlandzki podsekretarz stanu w resorcie obrony, Barbara Visser. Królewskie wojska lotnicze (Koninklijke Luchtmacht) będą mogły obecnie sformować trzy eskadry samolotów nowej generacji, choć faktem jest, że trzecia eskadra będzie niepełna (dlatego wcześniej brano pod uwagę zakup 15 a nie 9 F-35A). Co ciekawe, pierwotnie planowano zakup nawet 85 samolotów, na co nie znaleziono jednak środków finansowych.

 Dodatkowe myśliwce wielozadaniowe wyceniono wstępnie na ok. 1 mld EUR (4,32 mld zł). Dotychczas Niderlandy zgodziły się zapłacić za 37 samolotów 4,7 mld USD (17,9 mld zł). Plany zakupu większej liczby F-35A zostały ogłoszone po raz pierwszy 14 grudnia 2018 (Więcej nowoczesnej broni dla Holandii, 2018-12-17).

Zapytanie o informację do Departamentu Stanu USA oraz do biura programowego F-35 JSF (Joint Strike Fighter) w sprawie dodatkowych samolotów zostanie przesłane do końca 2019. Dick Zandee, analityk od spraw wojskowości w think tanku Clingendael z Hagi poinformował, że zapowiedziany zakup kolejnych F-35A cieszy się szerokim poparciem w parlamencie. Będą to samoloty w najnowszej rozwijanej konfiguracji, a więc z oprogramowaniem Block 4, podobnie jak w przypadku modelu oferowanego Polsce (Zgoda USA na F-35A do Polski, 2019-09-11).

Zgodnie z informacją Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów, jednostki myśliwskie Koninklijke Luchtmacht będą musiały być gotowe w przyszłości do nadzorowania narodowej przestrzeni powietrznej, jak i konieczności potencjalnego wysłania czterech samolotów F-35 na długotrwałe misje poza granicami kraju w ramach zobowiązań NATO. Dlatego większa liczba dostępnych samolotów znacznie zmniejszy obciążenia pilotów i techników obsługi naziemnej, jak i nalot poszczegónych maszyn. Przełoży się to na większą gotowość operacyjną i dostępność samolotów na wypadek kryzysu (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05).

Jednocześnie zmodyfikowane zamówienie implikuje zwiększone zakupy dodatkowego go wyposażenia, czyli symulatorów lotu, systemów informatycznych, specjalistycznych narzędzi, wyposażenia testowego i pomiarowego oraz części zamiennych. Wzrosną także koszty dostosowania dodatkowej infrastruktury lub adaptacji istniejącej, także szkoleń.

Pierwsze 37 samolotów ma zostać odebranych do 2023, z czego 9 trafi do kraju jeszcze w 2019. Pierwsze z nich zostaną zmontowane w zakładach produkcyjnych FACO w Fort Worth w Teksasie, ale większość z nich w FACO Cameri w północnych Włoszech. Pierwsze trzy egzemplarze (F-001, F-002 i F-003), służące do szkoleń pilotów niderlandzkich, zostały oblatane 6 sierpnia 2012,  27 czerwca 2013 i 15 grudnia 2018.