Przejdź do serwisu tematycznego

KF-21 z powodzeniem wystrzelił pociski Meteor i IRIS-T

Prototyp południowokoreańskiego samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae przeprowadził pierwsze testy odpalenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor i Diehl IRIS-T, które zakończyły się sukcesem.

W środę, 8 marca 2024, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei poinformował, że prototyp samolotu wielozadaniowego KAI KF-21 Boramae przeprowadził pierwsze testy odpalenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze MBDA Meteor i Diehl IRIS-T, które zakończyły się sukcesem.

Test separacji pocisku Meteor z prototypu KF-21 nr 002 (Block 1) przeprowadzony 28 marca br. / Zdjęcia: DAPA

Samolot wystartował z lotniska przyzakładowego spółki Korea Aerospace Industries (KAI) Sacheon w prowincji Gyeongsang o godz.11.45 czasu lokalnego, a po udanym wystrzeleniu pocisku dalekiego zasięgu Meteor o godz. 12.20, powrócił na lotnisko o godz. 12.47 (MBDA i Korea Aerospace Industries rozwijają współpracę).

Poinformowano, że podczas testu, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) opracowany przez spółkę Hanwha Systems, zamontowany na samolocie wykrył i śledził bezzałogowy cel powietrzny z odległości 87 km, a wystrzelony pocisk minął cel w odległości 1 metra, gdyż celowo nie zadziałał zapalnik zbliżeniowy. Poinformowano również, że test pocisku AIM-2000 IRIS-T został przeprowadzony w podobny sposób po południu.

DAPA wyjaśniła: Pocisk wystrzelony z samolotu został bezpiecznie oddzielony i przed pomyślnym przeprowadzeniem testu. Potwierdzono, że integracja między KF-21 a pociskami powietrze-powietrze jest stabilna, co dowodzi, że możliwe jest pomyślna realizacja zadań bojowych.

Podczas programu rozwoju KF-X (Korean Fighter Experimental), Korea starała się zintegrować amerykańskie pociski rakietowe AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder, ale rząd USA odmówił zgody na ich integrację z opracowywanym samolotem nowej generacji.

Dlatego 22 lutego 2019 konsorcjum MBDA informowało, że otrzymała zlecenie od KAI na integrację kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor z samolotem wielozadaniowym KF-X, który później otrzymał nazwę KF-21 Boromae (KF-X z Meteorami).

Z kolei 18 lutego 2024 spółka KAI podpisała protokół ustaleń z niemiecką spółką Diehl Defence w sprawie możliwości integracji kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-2000 IRIS-T z samolotami bojowymi FA-50 Fighting Eagle i KF-21 Boramae (IRIS-T trafią na uzbrojenie FA-50 i KF-21).

Obecnie Korea Południowa uzyskała pozwolenie na integrację pocisków AIM-120 i AIM-9X, ale najpierw testuje pociski Meteor i IRIS-T na KF-21 i chce je oferować z tą platformą na eksport (Korea opracowuje pocisk krótkiego zasięgu dla KF-21).

Pociski MBDA Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operować w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Jako pocisk klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) może niszczyć cele znajdujące się w odległości do około 150 km.

AIM-2000 IRIS-T to lotniczy wariant pocisku IRIS-T/TCV (Infra-Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled). Jest zdolny do zwalczania celów powietrznych w trybie samonaprowadzania się przed (Lock-On Before Launch, LOBL) oraz po wystrzeleniu pocisku (Lock-On After Launch, LOAL) i jest wyposażony w zapalnik zbliżeniowy i uderzeniowy. Został opracowany przez konsorcjum z Diehl Defence na czele we współpracy ze Szwecją, Hiszpanią, Włochami, Grecją, Norwegią i Austrią.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X