W sobotę, 5 kwietnia 2025, w zakładach kazachskiej spółki Kazakhstan Paramount Engineering (KPE) w Astanie, która jest częścią grupy Paramount Group International z RPA, zaprezentowano prototyp kołowego, pływającego transportera opancerzonego Terrex – Barys A 8×8, będącego licencyjną wersją Terrex II singapurskiej spółki ST Engineering (STE). Pojazd powstał na mocy umowy o współpracy strategicznej z 6 grudnia 2024.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Republiki Kazachstanu
W prezentacji brali udział: minister obrony gen. Rusłan Żaksyłykow, wiceminister przemysłu i budownictwa Rakymżan Isakułow, założyciel Kazakhstan Paramount Engineering i prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Przedsiębiorstw Obronno-Przemysłowych Republiki Kazachstanu Aibek Barys, wiceprezes Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Przedsiębiorstw Obronno-Przemysłowych Kairat Bekturgenew, dyrektor ST Engineering Land Systems ds. biznesu międzynarodowego Tan Pek Tong i inni.
Nasza armia zasługuje na najnowsze modele broni i sprzętu wojskowego. Takie jest dziś żądanie głowy państwa wobec nas. Armia powinna być profesjonalna, mobilna i zaopatrzona we wszelkie nowe uzbrojenie – powiedział minister obrony gen. Żaksyłykow.
Dodał, że nowy pojazd wkrótce rozpocznie fazę testów państwowych we wszystkich czterech porach roku i warunkach terenowych.
KPE może wyprodukować do 500 pojazdów opancerzonych rocznie w ciągu jednej zmiany. Dzięki naszemu doświadczeniu badawczemu i operacyjnemu Kazachstan jest w stanie wprowadzić lokalnie zbudowany pojazd opancerzony 8×8 dostosowany do swoich potrzeb obronnych – zadeklarował Aibek Barys.
Podczas prezentacji zaznaczono, że produkcja nowych pojazdów zostanie uruchomiona w zakładach KPE w Kazachstanie od 2025 i jeśli pozytywnie przejdzie testy to w przyszłości trafi na wyposażenie wojsk lądowych Kazachstanu (Qazaqstan Qūrlyq äskerlerı).
Zgodnie z dostępnymi informacjami, Terrex – Barys A ma masę 30,2 t, a jego załogę stanowi dwóch żołnierzy: dowódca i kierowca (w wersji bojowej także działonowy). Pojazd może przetransportować do 12 żołnierzy desantu w pełnym ekwipunku (lub 11 w wersji bojowej). Osiąga prędkość na drodze utwardzonej do 89 km/h oraz w wodzie (z użyciem śrub napędowych) do 11 km/h. Zakres ochrony balistycznej reprezentuje poziom 3 według normy STANAG 4569, z kolei przeciwminowej: odpornością na poziomie 10 kg TNT pod kadłubem.
Przypomnijmy, że Terrex II, po raz pierwszy zaprezentowany na londyńskich targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015, był oferowany amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej (USMC) na następcę gąsienicowych transporterów pływających AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7) w programie o kr. ACV (Amphibious Combat Vehicle), ale przegrał z ofertą BAE Systems z Iveco Defence Vehicles, które zaproponowały nowy pojazd na bazie brytyjsko-włoskich SuperAV/Freccia/Centauro.
Co ciekawe, konkurentem dla Terrex II w Kazachstanie był ARMA 8×8, oferowany przez turecką spółkę Otokar Automativ (część Koç Group), ale nie przeszedł wstępnych testów (doszło do zalania pojazdu podczas pokonywania przeszkody wodnej i awarii). Poza tym oferta przemysłowa STE była korzystniejsza.