Przejdź do serwisu tematycznego

JetZero zbuduje dla USAF demonstrator samolotu ze skrzydłem rozmytym XBW-1

Departament USAF udzielił zamówienia spółce (start-up) JetZero na budowę demonstratora technologii samolotu ze skrzydłem rozmytym XBW-1, który będzie bazował na projekcie Z-5.

W środę, 16 sierpnia br., Departament Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) poinformował, że podpisał umowę o wartości 235 mln USD (963,15 mln zł) ze spółką (start-up) JetZero z Kalifornii na budowę pełnoskalowego demonstratora technologii samolotu ze skrzydłem rozmytym (Blended Wing Body, BWB), który otrzyma oznaczenie XBW-1 i będzie bazował na firmowym projekcie Z-5. Oblot ma nastąpić w 2027. Partnerem JetZero został gigant przemysłu aerokosmicznego, spółka Northrop Grumman.

Wizualizacja XBW-1 / Grafika: USAF

13 lipca br. informowano o dwóch ofertach w trwającej od roku inicjatywie nadzorowanej przez jednostkę badawczą Defense Innovation Unit (DIU) Departamentu Obrony USA w kooperacji z biurem Office of Energy, Installations, and Environment w USAF. Przy czym kontroferent, który odpadł pozostaje nieznany, to wcześniej Boeing i Lockheed Martin rozważały zaoferowanie swoich rozwiązań. Wybór oferty JetZero został ogłoszony przez sekretarza USAF Franka Kendalla podczas wydarzenia zorganizowanego przez stowarzyszenie Air & Space Forces Association.

Celem projektu XBW-1 jest zbadanie koncepcji skrzydła rozmytego o oporze aerodynamicznym zmniejszonym o 30% dla lotnictwa transportowego i tankowania powietrznego (w porównaniu z klasycznym B767 czy A330), w celu redukcji zużycia paliwa przez samoloty, a co za tym idzie zwiększeniem zasięgu operacyjnego. Zwłaszcza, że samoloty transportowe i tankowce powietrzne zużywają razem około 60% paliwa całego parku maszynowego USAF.

Wśród zalet skrzydła rozmytego jest również zwiększony udźwig, w porównaniu z klasyczną konstrukcją, co również jest atutem dla tego typu statków powietrznych, które muszą przenosić duże ładunki. Ponadto, będą to samoloty o zredukowanym przekroju radarowym (Radar Cross Section, RCS), a umiejscowienie silników w górnej części kadłuba pozwoli również na redukcję sygnatury akustycznej.

Idea XBW-1 jest kluczowa zwłaszcza, że USAF prowadzi badania takiej koncepcji w programach samolotów transportowych nowej generacji o kryptonimie NGAL (Next-Generation Airlift) i tankowców nowej generacji o kryptonimie NGAS (Next-Generation Air Refueling System) – wcześniej znanego jako KC-Z.

Co ciekawe, jak poinformował sekretarz Kendall, swój udział w projekcie ma także Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA, która w ramach własnego budżetu również bada różne koncepcje dla rozwoju lotnictwa – warto tu wspomnieć ponaddźwiękowy samolot doświadczalny Lockheed Martin X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport), który na początku lipca br. rozpoczął testy naziemne.

Projekt XBW-1 ma potrwać cztery lata, co zostanie zwieńczone oblotem samolotu, natomiast Departament USAF nie wykluczył, że zostaną przyznane na ten cel dodatkowe środki finansowe, oprócz tych zakontraktowych.

Jak wspomniano, JetZero zaproponowała swoją koncepcję o nazwie Z-5, a partnerem będzie Northrop Grumman, a dokładnie należąca do niej spółka Scaled Composites, znana z innowacyjnych prototypów i demonstratorów technologii czy projektów jak załogowy Model 101 oraz bezzałogowe Model 437, Model 412 Encore czy w końcu XRQ-72A. Ten ostatni jest szczególnie istotny w kontekście omawianego tematu, gdyż jest to projekt bezzałogowca rozpoznawczego rozwijanego w ramach programu Great Horned Owl (GHO), właśnie w konstrukcji skrzydła rozmytego.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami JetZero, koncepcja Z-5 zakłada możliwość opracowania także komercyjnego samolotu pasażerskiego o pojemności od 230 do 250 osób na pokładzie. Sama koncepcja skrzydła rozmytego w JetZero jest pomysłem współzałożyciela tego start-upu, czyli Marka Page’a, który legitymuje się wieloletnim doświadczeniem w pracy dla spółki McDonnell Douglas nad takimi koncepcjami. McDonnell Douglas, która została w 1997 zakupiona w całości przez Boeinga, jest ogólnie uznawana za pomysłodawcę idei skrzydła rozmytego, prezentując koncepcje od lat 1980.

Grafiki: JetZero

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X