W piątek, 20 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Hiszpanii poinformowało, że zamówiło w europejskiej spółce Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) kolejne 25 samoloty wielozadaniowe Eurofighter EF-2000 Typhoon w ramach programu Halcón 2, które dołączą do wcześniej zamówionych 20 egzemplarzy w ramach Halcón w wersji Tranche 4 (w tym 16 jedno- i 4 dwumiejscowe).
Zdjęcia: Eurofighter GmbH, Airbus Defence and Space
Zamówienie zostało złożone w Monachium za pośrednictwem agencji NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency). Hiszpanię reprezentowali m.in. minister obrony Margarita Robles i sekretarz stanu ds. obrony w resorcie Amparo Valcarce.
Eurofighter jest najbardziej zaawansowanym i najbardziej udanym myśliwcem produkowanym w Europie i stanowi kręgosłup europejskiej przewagi powietrznej. Jest również symbolem współpracy przemysłowej między państwami i firmami — przykładem tego, jak Europa może działać w naszym obecnym kontekście obronnym. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie rządu hiszpańskiego do naszego Eurofightera i Airbus Defence and Space. To zamówienie nie tylko jest ważnym sygnałem popytu i obrony, ale także zabezpiecza łańcuch dostaw w Hiszpanii i całej Europie, powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
Zamówienie na kolejne samoloty zostało zatwierdzone przez hiszpańską Radę Ministrów we wrześniu 2023. Ma obejmować 21 egzemplarzy jedno- i 4 dwumiejscowe, silniki Eurojet EJ200 i niezbędne usługi wsparcia. Dzięki temu flota Typhoonów w hiszpańskich wojskach lotniczych i kosmicznych (Ejército del Aire y del Espacio) wzrośnie do 115 egzemplarzy.
Dostawy w ramach programu Halcón 2 planowane są od 2030. Wcześniej, bo w latach 2026-2030 zostanie dostarczonych 20 egzemplarzy w ramach programu Halcon – umowę w tej sprawie zawarto 23 czerwca 2022 i miała wartość 2,043 mld EUR (wówczas 9,6 mld zł).
Nowe hiszpańskie Typhoony będą wyposażone w radiolokator Captor E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz wielokanałowym odbiornikiem. Pierwszy testowy radar na hiszpańskim starszym egzemplarzu oblatano 2 grudnia br.
Kolejna umowa pozwoli na przyspieszenie planu wycofania samolotów wielozadaniowych C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet), które pozostają w służbie od 1986 i stacjonują w ramach 46. Skrzydła w bazie lotniczej Gando na wyspie Gran Canaria w archipelagu Wysp Kanaryjskich.
Od 17 lutego 2003 do hiszpańskiej służby weszły 73 zamówione Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersjach Tranche 1, Tranche 2 i Tranche 3A, które otrzymały lokalne oznaczenie C.16 Tifón. Wstępną gotowość operacyjną ogłoszono w lipcu 2008. Samoloty są przypisane do 111. i 113. Eskadry 11. Skrzydła z bazy Sewilla-Morón oraz 114. Eskadry 14. Skrzydła z bazy Albacete-Los Llanos. Spośród nich, 15 samolotów w wersji Tranche 1 przechodzi modernizację. Pierwszy egzemplarz odebrano 27 lutego 2019.
Hiszpańskie egzemplarze Eurofighter Typhoon są montowane i testowane w lokalnym zakładzie Airbus Getafe pod Madrytem, co przekłada się na ponad 16 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w kraju. W procesie produkcyjnym biorą udział główne krajowe spółki obronne i technologiczne.
Program Eurofighter Typhoon notuje w ostatnich miesiącach kolejne sukcesy. 4 grudnia br. Katar zamówił kolejne 12 samolotów w brytyjskiej spółce BAE Systems, która jest jednym z trzech głównych producentów tych samolotów w zakładzie w Warton w hrabstwie Lancashire, w północnej Anglii. Dołączą one do 24 wcześniej zamówionych.
Wcześniej, zakup nowych samolotów ogłosiły Włochy (24 egzemplarze) i Niemcy (20 egzemplarzy), a pozyskanie używanych egzemplarzy negocjuje z kolei Ukraina. W ubiegłym miesiącu Turcja informowała, że Niemcy wydały zgodę na sprzedaż 40 samolotów tego typu, a według doniesień prasowym na początku roku Berlin zgodził się sprzedaż 48 kolejnych do Arabii Saudyjskiej. Brak jednak jak dotąd potwierdzenia w przypadku tego drugiego. Poza tym, wcześniej Typhoony trafiły do eksport do Austrii, Kuwejtu i Omanu. Wielka Brytania jeszcze nie podjęła decyzji o zastąpieniu swoich najstarszych Typhoonów nowymi.
https://twitter.com/AirbusDefence/status/1870066460753551498
https://twitter.com/BAESystemsAir/status/1870065196279947685
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.