7 czerwca Rada Akredytacyjna Bezpieczeństwa Dowództwa i Kontroli Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej NATO (NATO Air and Missile Defence Command and Control Security Accreditation Board, ASAB) poinformowała Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej, że izraelskie trójwspółrzędne radary wielozadaniowe IAI (Israel Aerospace Industries) Elta EL/M-2084 MMR nie są kompatybilne z architekturą systemu obrony przeciwlotniczej Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Stacja radiolokacyjna IAI Elta EL/M-2084 MMR dostosowana jest do działania z izraelskimi systemami obrony powietrznej SPYDER-MR, Iron Dome i David's Sling. / Zdjęcie: US Missile Defense Agency (MDA)

Stacja radiolokacyjna IAI Elta EL/M-2084 MMR dostosowana jest do działania z izraelskimi systemami obrony powietrznej SPYDER-MR, Iron Dome i David’s Sling. / Zdjęcie: US Missile Defense Agency (MDA)

NATO ASAB odpowiedziało na plany zakupu przez Czechy ośmiu izraelskich mobilnych, wielozadaniowych stacji radiolokacyjnych obrony powietrznej ze skanowaniem elektronicznym z antenami aktywnymi EL/M-2084 MMR (Multi-Mission Radar). Głównym argumentem jest brak możliwości implementacji oprogramowania pochodzącego z państwa spoza NATO.

Brak certyfikacji Sojuszu stwarza potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Podobną rekomendację wydał powołany 1 sierpnia 2017 Państwowy Urząd Bezpieczeństwa Cybernetycznego i Informatycznego (NUKIB) z siedzibą w Brnie.

Czesi zostali zaskoczeni, gdyż izraelski dostawca zapewniał, że radary były używane podczas działań bojowych. Sprzęt jest też wykorzystywany przez Kanadę, członka NATO. Pod koniec 2017 dziesięć zestawów w odmianie WRL (Weapon Locating Radar) osiągnęło status operacyjny. Nie są one jednak włączone do NATO-wskiego systemu obrony powietrznej.

Opis
14 grudnia 2016 Czesi kupili osiem izraelskich radarów IAI Elta EL/M-2084 MMR za 3,5 mld CZK (585 mln zł) w ramach programu 3D Medium Air Defence Radars (3D MADR). W pokonanym polu znalazły się oferty z Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

Dostawy radarów planowano w latach 2019-2021. We współpracy z czeską spółką Retia z Pardubic IAI miał przekazać urządzenia dla trzech batalionów 26. Pułku Dowodzenia Kontroli i Nadzoru Przestrzeni Powietrznej stacjonującego w rejonie Stara Boleslav.

Pięć stacji planowano umieścić w stałych punktach. Trzy pozostałe miały wzmocnić ochronę obiektów strategicznych. Izraelskie radary miały zastąpić dwuwspółrzędne stacje P-37, będące modernizacją opracowanych w ZSRR P-35 (w kodzie NATO Bar Lock).

Pierwsze postępowanie rozpoczęło się w 2012. Przewidywano zakup 10 radarów, lecz odrzucono wówczas ofertę czesko-słowacką, a także możliwość wspólnego programu państw Grupy Wyszehradzkiej.

System IAI Elta EL/M-2084 MMR został wyposażony w stację radiolokacyjną z aktywnym skanowaniem, pracującą w paśmie S, wykrywającą cele powietrzne w odległości do 400 km i pułapie od 100 do 3000 m. Obszar przeszukiwania wynosi do 120° w azymucie. Stacja współdziała z izraelskimi systemami obrony powietrznej SPYDER-MR, Iron Dome i David’s Sling (Radary Thalesa w Gruzji, 2018-06-05).