W czwartek, 12 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy o wartości około 2,8 mld NIS/780 mln USD (3,19 mld zł) z rodzimą spółką Israel Shipyards z Hajfy na budowę pięciu korwet rakietowych nowej generacji typu Reshef.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Izraela
Umowa została podpisana w siedzibie resortu obrony w Tel Awiwie przez dyrektora generalnego w Ministerstwie Obrony Izraela, gen. w st. spocz. Eyala Zamira. W uroczystości uczestniczyli także dowódca Izraelskiego Korpusu Morskiego (Chejl HaYam HaYisraeli) wiceadm. David Saar Salama, zastępca dyrektora generalnego w resorcie obrony i szef dyrekcji ds. zamówień obronnych Zeev Landau, szef dyrekcji ds. planowania i rozbudowy Sił Obronnych, gen. dyw. Eyal Harel, prezes Israel Shipyards Samy Katsav, dyrektor generalny Israel Shipyards Eitan Zucker, szef departamentu finansów w resorcie obrony, Dekel Cohen i inni wysocy rangą urzędnicy.
Gen. w st. spocz. Eyal Zamir powiedział:
Umowa na Reshef stanowi integrację priorytetów bezpieczeństwa, gospodarki i przemysłu. Te nowe okręty wzmocnią rozwijające się zdolności morskie Izraelskiego Korpusu Morskiego. Ich lokalna produkcja w Izraelu utrzyma i rozwinie wyłączną strategiczną linię produkcyjną okrętów wojennych i zwiększy niezależność operacyjną i ciągłość, jednocześnie zabezpieczając setki miejsc pracy w Izraelu. Oczekuje się, że inne państwa pójdą w ślady Izraelskiego Korpusu Morskiego, starając się pozyskać te wyprodukowane w Izraelu okręty wojenne, co zwiększy eksport obronny.
Zakup został zatwierdzony, zgodnie z zaleceniami Komitetu Nagela, 24 listopada br. przez Ministerialną Komisję ds. Zamówień Wojskowych oraz Połączony Komitet Budżetu Obronnego w Knesecie. Na mocy umowy Israel Shipyards zbuduje i dostarczy pięć okrętów w ciągu około 6 lat, z opcją na dodatkowe jednostki w przyszłości.
Wstępny projekt okrętów został zamówiony 14 listopada 2019, natomiast 26 sierpnia 2021 podpisano umowę na szczegółowe prace z tym związane.
Pięć zaawansowanych korwet typu Reshef ma zastąpić w Izraelskim Korpusie Morskim osiem małych okrętów rakietowych typu Sa’ar 4.5, wprowadzanych do linii na drodze modernizacji jednostek typu Sa’ar 4 w latach 1981 (INS Romach), 1982 (INS Keshet), 1991 (INS Hetz), 1995 (INS Kidon i Tarshish), 1998 (INS Yaffo), 2002 (INS Herev) i 2003 (INS Sufa). Okręty będą przeznaczone głównie do ochrony wybrzeży, wyłącznej strefy ekonomicznej, platform wiertniczych ropy naftowej i gazu ziemnego oraz infrastruktury przybrzeżnej. Produkcja okrętów w Izraelu zapewni pracę setkom pracowników na północy.
Korwety typu Reshef będą oparte o projekt własny spółki o nazwie ISL S-72 (Sa’ar S-72). Są to jednostki o długości 72 m, szerokości 10,25 m oraz wyporności około 800-850 t. Projektowana prędkość maksymalna to ponad 30 w., a zasięg do 3300 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 12 w. Ma być napędzana dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 16V1163M94 V16 o mocy 5920 kW każdy. Załogę miałoby liczyć 50 oficerów i marynarzy (dodatkowo będzie można zaokrętować 20 osób). Autonomiczność ma wynosić 21 dni. Głównymi czujnikami są wielofunkcyjne radary Elta EL/M-2248 i EL/M-2258 ALPHA (Izrael oferuje Wielkiej Brytanii pociski przeciwokrętowe, Test pocisku przeciwokrętowego Gabriel V).
Projekt bazowy jest pozbawiony lądowiska dla śmigłowca – w zamian jest miejsce dla dwóch kontenerów standardowych ISO. Głównym uzbrojeniem mają być wyrzutnie przeciwokrętowych pocisków kierowanych IAI Gabriel V Advanced Naval Attack Missile o zasięgu ponad 200 km oraz wyrzutnie pionowego startu dla pocisków systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej IAI Barak 8. Na dziobie znajdzie się morska armata automatyczna, a jednostka otrzyma także sześć wyrzutni lekkich 324-mm torped Mark 46.
Oczywiście docelowa konfiguracja, która zostanie opracowana w ramach obecnie realizowanej różni się od bazowej. Przeprojektowano przód nadbudówki, gdzie przed mostkiem umieszczono wyrzutnie pionowego startu, a która została cofnięta bliżej środka ciężkości, a jej tylna część jest teraz zwarta w jednej bryle, zamiast rozbita na dwie części. Podobnie jak w projekcie bazowym – brak lądowiska.
Co ciekawe, model korwety typu Reshef, a raczej ISL S-72 (Sa’ar S-72), został zaprezentowany w Grecji 13-15 lipca w ateńskim Metropolitan Expo podczas międzynarodowych targów obronnych i bezpieczeństwa Defea 2021. Israel Shipyards prezentowała się wspólnie z innymi spółkami, wchodzącymi w skład holdingu obronnego SK Group (Izraelski SK Group na Defea 2021).
IMOD Director General, Maj. Gen. (Res.) Eyal Zamir, approved the procurement agreement at the IMOD's HQ in Tel Aviv. Under this contract, the IMOD will acquire five advanced "Reshef" missile ships from Israel Shipyards, with a total value of approximately $780M (NIS 2.8B). pic.twitter.com/bPo3agIUg5
— Ministry of Defense (@Israel_MOD) December 12, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.