Na morskich targach obronnych NAVDEX 2021 w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), izraelska spółka stoczniowa Israel Shipyards z Hajfy zaprezentuje swoje produkty wraz z ofertą transferu technologii. NAVDEX to morska ekspozycja targów obronnych IDEX, zaplanowanych równolegle na 21-25 lutego br.
Podczas NAVDEX 2021 izraelska spółka Israel Shipyards zaprezentuje m.in. rodzinę pełnomorskich okrętów patrolowych klasy OPV o długości od 45 do 72 m
Israel Shipyards to największa izraelska spółka stoczniowa zajmująca się budową i naprawą jednostek pływających na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Prezentacja swojego portfolio w ZEA będzie debiutem tego przedsiębiorstwa na rynku arabskim. Poniekąd ma to związek z normalizacją stosunków dyplomatycznych pomiędzy Izraelem a ZEA, co nastąpiło 13 sierpnia 2020 w ramach tzw. Porozumienia Abrahama, któremu pośredniczyły USA i poprzednia administracja prezydenta Donalda Trumpa. Co ciekawe, parę dni temu pojawiła się informacja, że pomimo wcześniejszej deklaracji, an targach IDEX nie pojawi się narodowa wystawa izraelska, a oficjalnym powodem mają być obostrzenia związane z pandemią COVID-19 (Biden wstrzymuje dostawy broni, 2021-01-28).
Wracając jednak do wystawy Israel Shipyards na NAVDEX 2021. Spółka ma zamiar zaprezentować koncepcję programu transferu technologii obronnych, opartego na pakietach logistycznych i inżynieryjnych wraz ze wsparciem eksperckim zespołu inżynierów przedsiębiorstwa. Ma to umożliwić odbiorcy zamówionych w Israel Shipyards projektów okrętów samodzielną budowę i przyszłą autonomię wsparcia eksploatacyjnego – bez konieczności ingerencji z zewnątrz. Programy te zwiększą niezależność odbiorców, umożliwiają lokalnym przedsiębiorstwom opracowanie odpowiedniego ekosystemu do realizacji obsługi technicznej, napraw i przeglądów (MRO, Maintenance, Repair and Overhaul) oraz stworzą lokalne możliwości zatrudnienia.
W ofercie znajdzie się także rodzina szybkich jednostek patrolowych typu Shaldag (FPC) o długości od 25 do 33 m / Grafika i zdjęcie: Israel Shipyards
Koncepcja zakłada także opcjonalne usługi wsparcia po zakończeniu procesu transferu technologii, zwłaszcza w przypadku niestandardowych projektów tworzonych pod klucz wraz z usługami serwisowymi i szkoleniowymi, zdefiniowanymi do potrzeb konkretnych odbiorców. Czas takich szkoleń uzależniony jest od jego rodzaju i kwalifikacji pracowników, przy czym szkolenie inżynierów trwa zazwyczaj do sześciu miesięcy, a pracowników produkcyjnych do czterech miesięcy. Warto dodać, że stocznia z Hajfy zatrudnia około 500 pracowników, w tym ponad 35 inżynierów.
Oprócz powyższych usług, Israel Shipyards zaprezentuje również swoje portfolio okrętów nawodnych. Przede wszystkim będzie to rodzina szybkich jednostek patrolowych typu Shaldag (FPC) o długości od 25 do 33 m (Mk II, Mk III, Mk IV i MK V), zapewniające wysoką manewrowość i małe zanurzenie, do działań przybrzeżnych, rzecznych i do ochrony wyłącznych stref ekonomicznych. Ponadto, zaprezentowana zostanie rodzina pełnomorskich okrętów patrolowych klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) o długości od 45 do 72 m (Sa’ar 62 i OPV 45), przeznaczone głównie do ochrony wybrzeży, platform wiertniczych i infrastruktury przybrzeżnej.
Z kolei wielozadaniowe korwety rakietowe Sa’ar 4, 4.5 i S-72 są przeznaczone do patrolowania i nadzoru na otwartym morzu, a także do ochrony interesów i infrastruktury przybrzeżnych oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Najnowszym projektem są nowe korwety rakietowe, których osiem egzemplarzy zamówił 14 listopada 2019 Izraelski Korpus Morski (Heil HaYam HaYisraeli), oparte o konstrukcję Sa’ar S-72 (Izrael zamawia korwety Reshef, 2019-11-17).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.