W niedzielę, 26 maja 2024, irańska agencja prasowa IRNA poinformowała, że Irańskie Towarzystwo Czerwonego Półksiężyca IRCS (Iranian Red Crescent Society) zamówiło w Federacji Rosyjskiej łącznie 15 śmigłowców nieujawnionego typu, w tym 12 ratowniczych i 3 pożarniczych.
Zdjęcie poglądowe: irański Mi-17 / Zdjęcie IRGC
Babak Mahmudi, szef organizacji ratowniczej Irańskiego Towarzystwa Czerwonego Półksiężyca powiedział agencji prasowej IRNA, że Iran zakupił śmigłowce pod koniec kwietnia br., jeszcze za prezydentury Ebrahima Ra’isego, który zginął w katastrofie Bella 212, 19 maja br.
Dodał że strona rosyjska zadeklarowała, że może dostarczyć pierwsze cztery wiropłaty do końca bieżącego irańskiego roku kalendarzowego (kończącego się 20 marca 2025).
Wyszczególnił, że spośród 15 śmigłowców, 6 to wiropłaty klasy lekkiej, pozostałe są klasy średniej. Łączna wartość podpisanej umowy to około 500 mln USD (1,964 mld zł). Śmigłowce ratownicze będą zdolne do lotów nocnych w warunkach NVC (Night Vision Conditions).
Rosyjski holding Wiertalioty Rossii poinformował, że nie może podać żadnych informacji o kontrakcie bez zgody zamawiającego. Wiadomo jednak, że obecnie w produkcji seryjnej z powodu zachodnich sankcji znajdują się tylko średnie śmigłowce napędzane krajowymi silnikami turbowałowymi, tj. Mi-8/Mi-171, Mi-38 i Ka-32A11BC. Lekkie śmigłowce Ansat i Ka-226T, napędzane zachodnimi jednostkami, mają być produkowane z krajowymi napędami dopiero od 2027 (Rosja: Zmodernizowany ciężki śmigłowiec transportowy Mi-26T2W w służbie).