W poniedziałek, 6 maja 2024, południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała, że Indonezja zwróciła się do władz Republiki Korei w sprawie renegocjacji warunków umowy dotyczącej wkładu finansowego Dżakarty w program samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), czyli KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental).
Według źródeł agencji Yonhap, władze w Dżakarcie przesłały do Seulu propozycję redukcji swojego wkładu finansowego aż do 1/3 w porównaniu z zapisami pierwotnej umowy międzyrządowej, podpisanej w 2016. Wówczas uzgodniono, że Indonezja pokryje 20% z szacowanej wartości programu – wówczas 1,7 bln KRW/1,2 mld USD. Teraz partner chciałby redukcji kosztów własnych do 600 mln KRW/442,3 mln USD. Podczas gdy uruchomiony przez Koreę w 2015 program oszacowano na 8,1 bln KRW. Oznaczałoby to, że Seul musiałby pokryć koszty z własnego budżetu.
Indonezja już w przeszłości nie dotrzymywała terminów płatności – począwszy od stycznia 2019. Miała wznowić swój finansowany wkład dopiero 5 listopada 2022 (DAPA: Indonezja pokryje zaległe koszty KF-21 Boramae).
W ramach programu, jeden z sześciu oblatanych prototypów należy formalnie do Indonezji, a ta zobowiązała się do zamówienia 48 samolotów KF-21, które miałyby powstać w Indonezji. Do tej pory jednak uiszczono ok. 300 mld KRW/221 mln USD, czyli połowę tego, co padło w propozycji.
We wtorek, 7 maja, agencja Yonhap przekazała stanowisko władz Republiki Korei w tej sprawie. Poinformowano, że urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), nadzorujący program, otrzymał zawiadomienie od strony indonezyjskiej i obecnie analizuje propozycje partnerów.
DAPA i powiązane agencje analizują obecnie ofertę Indonezji. Planujemy niezwłocznie zakończyć ostateczne negocjacje – powiedział rzecznik prasowy DAPA Choi Kyung-ho podczas regularnej odprawy prasowej. W odniesieniu do obaw związanych z większym obciążeniem finansowym Korei Południowej, DAPA weźmie pod uwagę różne czynniki podczas przeglądu propozycji Indonezji. Rozważamy nie tylko wspólny rozwój KF-21 z Indonezją, ale także ogólną współpracę gospodarczą i różne inne aspekty. Uwzględnimy je i odpowiednio przeprowadzimy rozmowy.
Propozycja Dżakarty pojawiła się w dość delikatnym momencie, gdy prowadzone jest dochodzenie w sprawie rzekomej próby kradzieży technologii KF-21 przez indonezyjskiego inżyniera zatrudnionego w spółce Korea Aerospace Industries (KAI), która jest głównym producentem i integratorem w programie. Inżynier, który pracował w Korei od początku udziału Indonezji w programie, został zatrzymany w styczniu br., podczas próby opuszczenia zakładu KAI z pendrive’em USB, na którym znalezione tajne dane na temat projektu samolotu.
Indonezja prowadzi szeroko zakrojony program modernizacji swoich wojsk lotniczych (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) w celu wymiany 11 Su-30MK/MK2 i 5 Su-27SK/SKM, a w dalszej kolejności 16 F-16C/D Block 52RI i 12 zmodernizowanych F-16A Block 15 OCU na 42 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale F4 oraz 24 F-15IDN, czyli lokalnie oznaczonych Boeing F-15EX Eagle II (nadal jednak negocjowana jest umowa wykonawcza na samoloty amerykańskie). Jednocześnie zrezygnowała z zakupu używanych 9 jednomiejscowych samolotów bojowych Mirage 2000-5EDA i 3 dwumiejscowych szkolno-bojowych Mirage 2000-5DDA, wycofywanych ze stanu katarskich emirskich wojsk lotniczych (Al-Quwwat Al-Jawiyah Al-Amiriyah Al-Qatariyah).
Wcześniej, pod uwagę brano też ofertę Lockheed Martin z F-16C/D Block 72, po tym jak zrezygnowano z, już zamówionych, 11 rosyjskich Su-35S, a także 15 używanych austriackich Eurofighter Typhoon Tranche 1, co jednak wywołało polityczną burzę w kraju.
Dlatego z powodu powyższych oraz najnowszej informacji o chęci renegocjacji umowy, faktycznie na finansową niekorzyść Korei, wiarygodność Indonezji maleje i Seul jest coraz bardziej zaniepokojony tym faktem.
Co ciekawe, w wywiadzie z 8 maja 2023 dla południowokoreańskiej telewizji MBC, ówczesny prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek powiedział, że Grupa jest zainteresowana dołączeniem do programu KF-X. Deklaracja nastąpiła po kwietniowej wizycie prezesa w Korei.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.